Het Amsterdamse Bos is wel een natuurgebied, maar het heeft niet de status Natura 2000. Daardoor kan in Amstelveen de verbreding van de A9 gewoon doorgaan. Dat antwoordde SP-Tweede Kamerlid Frank Futselaar donderdagavond in De Meent op een vraag van SP-raadslid Marina Casadei. Frutselaar vertelde dat volgens zijn partij wel een mogelijkheid moet worden gevonden om nieuwe wijken en complexen te bouwen, maar zij toch ook de verhalen over stikstof niet naar het land der fabelen verwijst. Stikstof op zich is overigens op zich geen probleem, maar in veel ervan zit ammoniak en ander gif, waarvoor de veestapel, buitenlandse import en wegverkeer verantwoordelijk zijn.

Intussen was er wel begrip in de zaal voor de boeren, die destijds door de PvdA-er Mansholt naar schaalvergroting – en dus grotere stallen – zijn gedreven. Futselaar constateerde dat D66 de boeren witheet maakte door te beweren dat zij hun veestapel maar snel moeten halveren. Hij vond dat wel kort door de bocht, maar in de zaal riep een kleinzoon van een boer dat in deze tijd van stikstofcrisis er geen andere oplossing is dan het uitkopen van veeteeltbedrijven. “Ik geloof niet dat het op basis van vrijwilligheid kan.”

Maatregelen

Volgens Futselaar heeft de landelijke overheid het voor provincies mogelijk gemaakt vergunningen voor nieuwbouw van stallen, woningen en fabrieken af te geven, omdat in de toekomst de stikstof zou verminderen. “Wij leven in feite op de pof”, zei hij. Het gaat volgens hem dus al jaren niet goed. “De politiek had maatregelen moeten nemen.” Daartoe wordt die nu gedwongen door de Raad van State, die zich op uitspraken van het Europese Hof baseert. Met het gevolg dat 18.000 bouwprojecten, waarvoor nog geen vergunning door de provincies is afgegeven, stil blijven liggen. Dat pikt Bouwend Nederland weer niet, zodat na de buren ook bouwers gaan demonstreren, met volle steun van werkgeversorganisaties.

“Wij willen zowel woningbouw als de natuur beschermen”, zei Frutselaar, die niets bleek te hebben met uitbreiding van luchthaven Lelystad en groei van Schiphol noch met het klaar maken van het circuit in Zandvoort voor Formule 1. Het rapport van de Commissie Remkes was naar zijn zeggen een forse tegenvaller voor het kabinet. “Niet alles kan”, heette het. Maar Nederland wil wél dat alles kan.

Geld

Wat de regering tegenhoudt is geld, verzuchtte het Kamerlid. Er moet naar zijn mening eigenlijk worden geïnvesteerd in herstel van de natuurgebieden. “Daarbij moeten wij niet allemaal naar de boeren als de schuldigen van de crisis wijzen, maar zij kunnen niet allen blijven op de locatie waar zij nu zijn. En er moet ook wel worden gewerkt aan vermindering van de veestapel. Daarbij is onteigenen niet uit te sluiten.”

Dijken

Maar de SP wil wel dat woningbouw en ook werkzaamheden aan dijken doorgaan. Intussen merkt hij wel dat binnen de coalitie iedere  minister een eigen  sector verdedigt. “Wat ons betreft is het allemaal veel te weinig wat er gebeurt en het gaat te langzaam.” Frutselaar vond de Rabobank niet vrij te pleiten van schuld in de loop der jaren. Die heeft volop boeren en fabrieken gefinancierd, maar zei het wat te drastisch van GroenLinks te vinden te zeggen dat die bank alle maatregelen nu maar moet betalen. “Maar de Rabobank is wel degelijk onderdeel van het probleem.”

Overigens betoogde in een Amstelveense raadscommissie de fractieleider van GroenLinks, Martin Kortekaas, wel dat ook het Amsterdamse Bos wel last heeft van stikstof. Men kan wel zeggen dat het geen Natura 2000 gebied is, maar intussen daalt het gif ook op het bos wel neer, zei hij.

 

 

 

3 REACTIES

  1. “We kunnen niet zonder stikstof. Laat ik daar mee beginnen”, vertelt Albert Bleeker, senior onderzoeker Integrale Stikstofproblematiek bij ECN. “Maar liefst 78% van onze atmosfeer bestaat uit stikstof (N2). Maar dat is niet-reactief stikstof en kan geen kwaad. Voor het leven van planten en daarmee voor onze voedselproductie is reactief stikstof nodig. Dit wordt – via chemische of biologische weg – gevormd uit stikstof in de buitenlucht. Het probleem is dat er in de afgelopen decennia is een teveel aan reactief stikstof in de lucht en het grondwater is gekomen. Bijvoorbeeld doordat we meer fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken en kunstmest en dierlijke mest uitrijden over het land.”

    https://www.ecn.nl/nl/nieuws/item/een-van-de-grootste-wereldproblemen-reactief-stikstof/index.html

    Het gaat dus niet om stikstof (N2) waar gif in zou zitten, maar om stikstofverbindingen (‘reactief stikstof’) zoals ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NO en NO2, samen wel aangeduid als NOx) die in overmaat voor grote problemen zorgen.

  2. Ozon (O3), Pim, dat was weer een heel ander probleem. Dat is met ingrijpende maatregelen aangepakt en grotendeels opgelost. Aanvankelijk werd het probleem (net als dat van CO2, ozon, watervervuiling door herbiciden etc, bodemvervuiling door dioxine, teer, etc.), luchtvervuiling door lood, fijnstof, cfk, asbest, reactieve stikstof, etc) weggewuifd door mensen die denken dat er geen fysieke, natuurlijke en biologische grenzen aan het menselijk handelen zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.