Een rapport over een op zich vrij simpel defect bood bureau Atrivé woensdag wethouder Ron Ellermeijer (Wonen), corporatie Eigen Haard en Bewonersraad Amstelveen aan. In twee fasen was onderzoek gedaan naar een geconstateerd communicatiegebrek tussen Eigen Haard en haar klanten en een rapport over de tweede fase van het zogenoemde ‘verdiepingsonderzoek’ naar de relatie met die huurders was nu aan de beurt.

Volgens de wethouder is iedereen blij met de uitkomsten van het onderzoek, dat in opdracht van de drie partijen werd verricht. “Het geschetste beeld van de tweede fase geeft vooral de ernst van de situatie aan van toen en bevestigt de noodzaak van verbetermaatregelen”, vindt Ellermeijer. Ontzettend veel woorden zijn gebruikt om aan te geven dat de relatie met de huurders ernstig was verstoord en Eigen Haard daar echt iets aan moet gaan doen. Maar een kostbaar bureau kan dat natuurlijk niet zo kort zeggen en moet er heel veel woorden aan vuil maken, om tot de kern van het probleem door te dringen en overigens voor de hand liggende aanbevelingen te doen.

Dieptepunten

Dieptepunten in de verhouding tot de corporatie waren de problemen rond de Aquariusflat aan de Watercirkel, de Jeanne d’ Arcflat in Kostverloren en de aanpak van de flats aan de Van Heuven Goedhartlaan. Bewoners waren hels omdat zij geen voet aan de grond kregen bij de verhuurder en het bureau ging aan het vragen hoe erg het wel was, registreerde de vele klachten en gaf ruwweg de wegen aan om daarvan af te komen. Wie de aanbevelingen leest, kon de oplossing zelf hebben bedacht: Opener oor bij Eigen Haard en sneller op die klachten reageren, voordat de ellende uit de hand loopt. Het onderzoeksbureau sprak om tot die conclusie te komen met huurders, bewonerscommissies, Bewonersraad Amstelveen, medewerkers van Eigen Haard en gemeente.

Verbeterpunten

“Het eerste onderzoek heeft verbeterpunten opgeleverd over bijvoorbeeld onze werkwijze en de communicatie richting bewoners”, zegt Bert Halm, bestuursvoorzitter van Eigen haard. “Dat hebben we opgepakt. De eerste verbeteringen zijn zichtbaar. De projecten Aquarius en van Heuven Goedhartlaan krijgen vorm en er we overleggen zeer regelmatig met bewoners. Ook bij andere projecten, overigens.”

Handelwijze

Ofwel: Wij gaan eindelijk doen wat van ons als verhuurder mag worden verwacht en nemen klachten over achterstallig onderhoud in het vervolg serieus. Maar kennelijk waren daar  nieuwe prestatieafspraken met de Bewonersraad en de gemeente voor nodig. Die zijn in een ‘verbeterplan’ opgenomen, meldt voorzitter Cor Spinhoven van de Bewonersraad Amstelveen. “Eigen Haard heeft op basis van de verbeterpunten de eigen handelwijze aangepast. We hebben de uitkomsten van het onderzoek in alle openheid met elkaar besproken en medio 2019 besloten de prestatieafspraken te ondertekenen. De aanbevelingen uit het onderzoek hebben we overgenomen in de prestatieafspraken en iedere partij heeft het direct opgepakt. De voortgang daarvan bewaken we in het gezamenlijke overleg.”

Eigenlijk komt het er op neer dat de bal voornamelijk bij Eigen Haard ligt en de andere twee partijen toezicht houden op wat die corporatie op het gebied van communicatie met huurders doet.

1 REACTIE

  1. Grof schandaal de woningbouwcoöperatie gedraagt zich als een de eerste de beste huisjesmelker. ( wel vangen, maar niets doen) en de overheid wast eigenlijk zijn handen in onschuld in het kader van de hier beleden orthodoxe religie van de vrije markt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.