Honderden klanten stonden er al voor de deur van Albert Heijn aan Maalderij in Bovenkerk, voordat die  woensdag na een ingrijpende verbouwing officieel werd heropend door wethouder Herbert Raat. Hij deed dat trouwens niet alleen, maar nodigde een klant (‘bij dergelijke gelegenheden ziet men altijd bobo’s’) uit, een zekere Tamara staan.

Die koopt, evenals Raat zelf, zowel in Bovenkerk als in Westwijk. Ook de tot de medewerkers behorende Alexander werd door hem herkend en uitgenodigd (beiden op de foto naast hem). Zodat – samen met manager Nico Bon van de supermarkt en districtsmanager Merlin Wetzels – vijf man op de knop voor de officiële opening drukten.

Nieuw concept

De verbouwing was nodig omdat een compleet nieuw winkelconcept is ingevoerd. Met een ruimer assortiment aan verse producten, zoals groente, fruit, kant-en-klaarmaaltijden, brood, banket, vleeswaren, kazen en borrelhapjes. Als shop-in-shop vindt men er slijterij Gall en Gall en ook is er nu een Sushibar met dagelijks verse waar. Er is ook een stomerij. En het afrekenen gaat sneller met meer zelfscankassa’s. Volgens Bon maakt daar nu 50% van de klanten gebruik van. Het aantal ‘palen’ daarvoor is uitgebreid naar veertien. Maar er zijn, bijvoorbeeld voor ouderen die niet zo thuis zijn in het digitale verkeer of daar de voorkeur niet aan geven, ook ouderwetse kassa’s.

Voedselbank

“AH is niet een winkel die alleen maar geld aan Amstelveners wil verdienen, maar ook een rol speelt in de gemeenschap”, zei Raat. Hij wees op de recente actie voor de lokale Voedselbank. Hijzelf en vele andere vrijwilligers hadden o.a. de versproducten uit de oude winkel mogen halen voor die organisatie, die er meer dan vierhonderd kratten mee vulde, Daarna begin de verbouwing en dus de sluiting van de supermarkt. Maar in no-time is alles geregeld. Ook 180 collega’s uit andere filialen kwamen helpen om de winkel opnieuw in te richten, zei Welzels.

 Verneveling

Bij de groenteafdeling is ‘dry misting’, een verneveling van water waardoor groente en fruit langer vers blijven. ‘Kiezen voor vers, gezond en lekker eten kan gemakkelijker dan ooit, ook dankzij een brede selectie verspakketten, maaltijdboxen en kant-en-klaarmaaltijden’, zegt AH zelf.

Groot aanbod

Uit de ovens komen geurende brood en broodjes en bij die bakkerij vinden klanten ook taarten, gebakjes, koek en bonbons. Voor ontbijt, lunch en borrel is er een groot aanbod aan vleeswaren, kaas, worsten, tapas, olijven, salades en andere borrelhapjes. Vers in de winkel gegrilde producten kan men warm mee naar huis nemen, zoals kippenvleugels, grillworst en gehaktballen. In de winkel hangen overal grote beeldschermen met informatie over seizoensproducten en recepten. Op het versplein zien kanten elektronische schapkaartjes waarmee sneller wordt ingespeeld op veranderingen in het assortiment.

Urbanuskerk

Speciaal ter gelegenheid van de heropening start er 21 oktober een spaaractie voor de Urbanuskerk. “Bij elke tien euro aan boodschappen ontvangen klanten een sticker. Bij 12 stickers is iemands kaart vol. Daarmee krijgt men een aantrekkelijke korting op het autowassen bij Loogman autowasstraat. Bovendien maak je kans op een heel jaar gratis autowassen. Alle Amstelveense Albert Heijn-winkels doen aan deze actie mee”, vertelt Bon. En over de door brand vernielde Urbanuskerk: “Onze winkel werkt op 25 en 26 oktober mee aan een actie voor de Sint-Urbanuskerk. Er zijn dan speciale chocoladerepen te koop waarvan de opbrengst bestemd is voor de restauratie. Per verkochte reep doneren wij twee euro extra aan dit goede doel.”

Foto’s: Albert Heijn/Yasmin Hargreaves.

 

12 REACTIES

  1. Wat een misselijkmakende zelfverheerlijkingspraktijken houdt die Raat er toch op na zeg! Meneertje heeft met zijn club ook een uurtje meegeholpen voor de voedselbank, en wie staat er weer vooraan met voorbijgaan aan de echte vrijwilligers die zich elke week anoniem in het zweet werken ?
    De echte helden in dit verhaal zijn AH en de vrijwilligers van de voedselbank.
    Niet die publiciteitsgeile gieren en parasieten van de VVD.

    Uiteraard wens ik AH veel succes met hun nieuwe concept en jongens vergeet het personeel ook niet als je salaris uitbetaald, want zo heel erg scheutig zijn jullie daar nooit mee geweest.

  2. Prachtige foto weer van Herbert Raat. In tegenstelling tot Kees en App die op een speling van de natuur lijken.

    De blijdschap op de gezichten van die goedbetaalde AH medewerkers omdat ze meetellen in de wereld van Herbert Raat geeft mij warme gevoelens.

  3. Vijf hardwerkende AH medewerkers staan herkenbaar op de foto. De rest is onherkenbaar of buiten beeld vanwege die bobo op de voorgrond. Het gaat om Raats eigen supermarkt. Na deze twee publicaties is Herbert daar natuurlijk helemaal de grote man. Ondertussen is de bestuurlijke en ambtelijke organisatie van Amstelveen een zooitje omdat de wethouders het druk hebben met hun fotomomentjes. Geen wonder dat Aalsmeer zich terugtrekt uit een samenwerking die nergens op leek.

    • 1. De wethouder was gevraagd en AH koos zelf voor de opstelling. Dat het bedrijf dat naar eigen goeddunken en zonder u om advies te vragen, is een schande. Je kunt tegenwoordig niets aan zo’n onderneming overlaten.
      2. Van de vijf zijn er in elk geval twee geen bobo’s (een vertegenwoordiger van het personeel en een klant), Verder de districtsmanager en de supermarktmanager van AH. Schande.
      3. De wethouder was gevraagd en binnen drie kwartier weer weg. Maar hij moet zich natuurlijk niet voor deze dingen lenen en niets met de bevolking en ondernemers uitstaande hebben. Gewoon constant op het raadhuis zitten te besturen…

      • Voor het nodige evenwicht vertelt de hr Bos hier nu wat extra’s. Heel goed van hem . Ik ben dan ook benieuwd wanneer we een uitgebreide reportage over vrijwilligers van de voedselbank hier kunnen zien, want deze mensen verdienen wel degelijk aandacht. Misschien kan dan ook , indien zij dat willen hun politieke voorkeur mee worden genomen. Tenslotte moet dat als buurman van de voedselbank niet zo moeilijk zijn.

      • Tegenover twee artikelen over een publiciteitsbeluste wethouder (foto) die zijn buurtwinkel helpt, stonden twee kritische reacties waarin de herhaaldelijke zelfreclame van de wethouder werd gehekeld en één reactie waarin hij werd geprezen. Welk evenwicht was daardoor verstoord, Kees?

  4. @JB, heb ik ooit geschreven dat de wethouder niets met de bevolking en ondernemers uitstaande mag hebben? Nee, dus. Ik heb alleen kritiek op zijn prioriteiten waardoor hij zijn portefeuille verwaarloost.
    Partijdigheid, overdrijven en verdraaien maakt u ongeloofwaardig als stadskroniekschrijver.

    Ik heb er moeite mee dat de lokale media en journalistiek (of wat daarop moet lijken) het werk van de ruim bemande afdeling Communicatie van de gemeente nog eens dunnetjes over doen. Ook uw weblog lijkt ook soms een kopie van het persoonlijke weblog van de wethouder.

    Er is een heftige landelijke discussie over reactieve stikstofverbindingen, fijnstof en CO2 die door auto- en vliegverkeer worden uitgestoten, maar de A9 die dwars door Amstelveen raast wordt tóch verbreed en het aantal vluchten op Schiphol mag tóch groeien.

    De Amstelveense media besteden echter liever aandacht aan de herinrichting van de buurtsuper van de wethouder, waarbij de medewerkers die het échte werk hadden gedaan buiten beeld bleven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.