Terwijl B&W eerder al lieten weten dat het Oude Dorp autoluw wordt gemaakt en wethouder Herbert Raat dat tijdens de opening van de ijssalon Gia Gelato in de Dorpsstraat nog eens bevestigde, komt nu zijn VVD-partijgenoot, raadslid Arjan Gerritsen, met vragen daarover. Hij maakt zich kennelijk net als B&W zorgen over het autoverkeer in de straat. En vertelt het college alvast hoe het moet worden.
“Recent bij de opening van ijssalon Gia Gelato werd weer duidelijk dat de smalle Dorpsstraat het vele verkeer helemaal niet kan verstouwen”, praat hij Raat na. “Ook op andere plekken in het Oude Dorp is het slecht gesteld met de verkeersveiligheid. Het is volstrekt verdedigbaar dat delen van het Oude Dorp autoluw worden gemaakt.”
Kinderen
Doorgaand verkeer en sluipverkeer is volgens Gerritsen eerder regel dan uitzondering in het Oude Dorp. Hij geeft een gedetailleerd overzicht van het verkeer daar. “De plek waar de fietsers – veelal schoolgaande kinderen – op het Kazernepad de Stationsstraat kruisen, is onoverzichtelijk. Hetzelfde geldt voor de T-kruising Stationsstraat – Dorpsstraat en de plek waar het fietsverkeer vanaf het fietspad langs de Handweg de Dorpsstraat op rijdt. Grote vrachtwagens komen klem te zitten. Kortom, er zijn teveel (weg)gebruikers op een te klein oppervlak en dat trekt een zware wissel op de verkeersveiligheid in en om het Oude Dorp. Het is wachten op een ernstig ongeluk en dat moet kosten wat kost voorkomen worden”.
Vrachtwagens
Voor de verkeersveiligheid zou het volgens hem beter zijn verkeer niet meer door het Oude Dorp te laten rijden maar er omheen, via de Laan Nieuwer-Amstel. Arjan Gerritsen: “Het Oude Dorp is eigenlijk niet ingericht voor het hedendaagse verkeer. De Dorpsstraat tussen Veenplaats en het Dorpsplein en de Stationsstraat vlak voor de Museumtramlijn tot en met de Dorpsstraat komen wat mij betreft in aanmerking om autoluw te maken. Daarnaast moet er fysieke maatregelen getroffen worden om te voorkomen dat (te) grote vrachtwagens het Oude Dorp doorkruisen”.
Wel fijn dat de VVD zo goed let op de veiligheid van de Amstelveners en daarbij beslist niet de zakelijke belangen van hunzelf en politieke vrinden uit het oog verliest. Dat ging toch wel even anders bij dat schoorsteentje van die houtgestookte oven van die pizzeria , waarbij de direct omwonenden bijna vergiftigd werden. 😂
Hier wordt zo te lezen een voorschot wordt genomen op het nog geen week geleden verschenen bericht om mee te denken over het oude dorp. Daar kunnen de ‘meedenkers’ dan gerust mee stoppen, want de plannen liggen er dus al.
Ik word daar beslist niet cynisch van ! Leve de inspraak en democratie.
Ik pleit voor een scooterluw Stadshart.
‘Het is wachten op een ernstig ongeluk en dat moet kosten wat kost voorkomen worden’ valt inmiddels te lezen op Amstelveenz.nl. Dat is dus de hedendaagse modus operandi van de politiek, inspelen op angst. En iedereen vindt het normaal.
Het kruispunt Kazernepad/Stationsstraat is ‘onoverzichtelijk’ zo staat er ook . Ja, dat roepen de omwonenden van een zelfde soort kruising op de Molenweg ook al jaren, maar daar horen we niets meer over. Ook niet nadat daar wél ongelukken zijn gebeurd en vorig jaar nog een jong iemand zwaar gewond is geraakt door een aanrijding. De omwonenden wordt ook niets gevraagd, terwijl die (waaronder ik) redelijk goed kunnen duiden waar de pijn zit.
Het zware vrachtverkeer in het oude dorp is een issue, maar daarvoor zijn andere oplossingen denkbaar -en ook al aangereikt- dan het op slot gooien van het oude dorp. Maar het lijkt er op dat aangestuurd wordt om de wensen van de horeca in te vullen, het moet en zal namelijk een uitgaansgebied worden. Daarvoor liggen de plannen al lang klaar en worden de geesten nu rijp gemaakt.
*cynische modus uit*
Cynisme is het enige wapen van de machteloze burger. Zodra hij zwaardere middelen inzet, is hij niet machteloos meer.
CeeBee, het is geen cynisme wat je zegt. Het is gewoon de waarheid en daarvoor is men bereid om over alles heen te walsen onder valse voorwendselen. In den beginne was men inderdaad van plan om het Oude Dorp meer leven in te blazen. Dat lukte de eerste 20 jaar niet. Nu wel! Maar wat mijn indruk nu is dat men er een soort mini Leidseplein van wil maken. Daarom zou ik wel eens willen weten waar voor de gemeente de grens ligt voor horecavestigingen, want bij een te groot aantal gaat dit ten koste van de huidige bewoners. ( zie enkel dat beruchte schoorsteenpijpje van die pizzeria, waarvoor aanvankelijk de gemeente ook de ogen sloot).
De Laan Nieuwer-Amstel is met al zijn kronkels en haakse bochten ongeschikt als rondweg.
Het stedenbouwkundige en verkeerskundige inzicht van voorgaande gemeentebesturen was ronduit zwak ontwikkeld. Dat is ook te zien aan het Stadshart waaromheen zelfs helemaal geen rondweg of binnenring is. De toestand daar wordt door de verbreding van de A9 alleen maar nóg erger. Het wordt één groot verkeersplein voor doorgaand verkeer.
Als de plannen om het Oude Dorp autoluw te maken doorgaan, zal de Laan N-A moeten worden verbreed. Ach ja, waarom niet? En vervolgens de Handweg.
En vervolgens..
VVD en ‘autoluw’.. Laat me niet lachen.
Hoe komt het toch dat ik steeds meer en steeds vaker het idee krijg dat politiek Amstelveen zich uitsluitend druk maakt over het wel en wee in het oude dorp en de rest van Amstelveen in toenemende mate links laat liggen. Wellicht speelt de locatie van hun werkplek hier een rol. Opvallend is het in ieder geval wel.
@Olaf & App. Ik denk dat het meer ligt aan de diverse zakelijke belangen die een aantal leden van coalitiepartijen hebben bij de ontwikkeling van het Oude Dorp en dat daar allerlei drogredenaties bij gezocht worden om het aan de goegemeente te verkopen.
Er zijn vast wel raadsleden die dit lezen, maar die houden zich muisstil. Ze creëren hun eigen wereldje in en om het gemeentehuis. Gezellig onder elkaar en met z’n allen bang voor burgers.
Even nadenken….Claudio Mancinelli (eigenaar van de Bajes), die in het oude dorp zijn zaken heeft, vraagt samen met Remco Snoek (Winekitchen en Winekitchen at Sea) die ook bij Mancinelli huurder is samen met Tawros Aslanjan aan wethouder Herbert Raat van de VVD en D66 wethouder Floortje Gordon De Bruijn. kunnen we dat niet eens voor onze zaken autovrij maken?
Wel zegt wethouder Herbert Raat. Ik kan er natuurlijk altijd iets in de pers over roepen. Om het niet te veel ons-kent-ons te laten lijken, laten we VVD raadslid Arjan Gerritsen nu eens vragen laten stellen aan mij? Doen we net alsof het van hem afkomt! Die Arjan Gerritsen die werkt voor Rijkswaterstaat aan de corridor Amsterdam-Hoorn, niet verdacht. Iedereen blij. Zou dat zo zijn gegaan?
Claudio Mancinelli is voorzitter VVD Amstelveen in zijn vrije tijd. Remco Snoek is (betaald) raadslid voor de VVD in zijn vrije tijd en doet dit met de portefeuille MKB en horeca. Tawros Aslanjan is (betaald) raadslid bij D66 en runt sinds kort een ijszaak. Allemaal direct belanghebbenden. Trouwens bedoelen ze met autoluw, autovrij?
Nou Gerard ik denk dat bewust bedoeld wordt autoluw, immers de heren politici en hun ambtenaren willen natuurlijk wel met hun eigen auto naar hun werkplek kunnen blijven komen.
😂😂😂 en de leveranciers moeten natuurlijk wel met hun vrachtauto tot voor de deur kunnen komen.
Hè hè hè hè jongens, jullie vergeten nog wat ! De eindredactie van Amstelveenz, dat blaadje wat constant roeptoetert hoe gezellig en leuk alles is in het Oude Dorp! En heel toevallig is gehuisvest in het pand van Mancinelli, ons VVD- opperhoofd.