Dankzij en intentieverklaring van de gemeente met het bedrijf Felyx krijgen Amstelveners volgend jaar de beschikking over elektrische deelscooters. Die worden dan voor dertig cent per minuut  (€ 18 per uur) verhuurd, inclusief twee helmen. De gemeente betaalt er overigens niet aan mee aan de exploitatie door Felyx.

Rob Ellermeijer

In eerste instantie gaat het om zo’n tweehonderd elektrische scooters (categorie 45 km per uur) die worden geplaatst op verschillende locaties in de stad en worden ontgrendeld via een app. Ze zijn dus qua snelheid vergelijkbaar met de bestaande bromscooters.

Proef

Naar verwachting zijn de scooters eind 2019, begin 2020 beschikbaar. De gemeente neemt een jaar lang een proef met de samenwerking met het bedrijf. Bij succes wordt het project verlengd. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag maken al gebruik van elektrische deelscooters.

Volgens wethouder Rob Ellermeijer van wethouder verkeer en vervoer is de deelscooter een ideaal alternatief voor de auto en een goede aanvulling op het openbaar vervoer. “Steden, ook Amstelveen, worden steeds drukker en voller. Om onze stad leefbaar en bereikbaar te houden stimuleert de gemeente  nieuwe, duurzame vormen van mobiliteit.”

De elektrische deelscooter is een eigentijds, compact en duurzaam vervoersmiddel, vooral geschikt voor woon- werkverkeer, zegt hij. “Behalve minder vervuilend kan die ook bijdragen aan het verlagen van de parkeerdruk in Amstelveen.”

9 REACTIES

  1. Heeft de gemeente ook vastgesteld wat de indicatoren (of misschien zelfs harde eisen) zijn voor het al dan niet slagen van deze proef en gaat zij zich daar zelf aan houden? Of wordt met proef eigenlijk een gewenningsperiode bedoeld?

  2. “De elektrische deelscooter is een eigentijds, compact en duurzaam vervoersmiddel, vooral geschikt voor woon- werkverkeer,” zegt de wethouder. Dat slaat in dit verband nergens op, want niemand huurt zo’n scooter voor 8×18=144 euro per dag om naar zijn/haar werk te rijden. Een auto huren via Snappcar kost 30 euro per dag.

    Zit er ook een helm bij voor dat (hoge) bedrag? Die dingen gaan 45 km/u en moeten dus op de rijweg.

    Ik had liever gezien dat de gemeente de omruil van bromscooters naar e-scooters met max 25 km/u zou subsidiëren en álle scooters met helmplicht naar de rijbaan zou sturen, zoals in Amsterdam.

    • Er staat €0,30 per minuut. Voor de korte afstand kan het dus wel lonend zijn. Ik ben jarenlang van Amstelveen zuid naar het centrum gereden. Dat kostte mij een 20 minuten. Met de bus kostte het mij zo’n 35 minuten buiten de spits + je kan met zo’n scooter nagenoeg overal komen. Dat scheelt ook weer looptijd. Maw misschien heeft dit concept wel een kans.
      En dan heb je het nog over verlaten bedrijfsterreinen. Die zijn er natuurlijk zat, maar als je bij de Zuidas , in de binnenstad, zelfs bij Kronenburg komt ,zie je de hele dag in /uitgaande werknemers. Trouwens de spits is tegenwoordig al een 4 1/2 uur / dag.

  3. Als het in spitstijden stormloopt met mensen die ermee naar hun werk rijden, staan die dingen verder de hele dag op bedrijventerreinen en in kantooromgevingen waar niemand ze wil huren.

  4. Kees, denk je echt dat er straks van die scooters bij jou in de buurt staan waarmee jij voor 6 euro op ieder door jou gewenst moment naar het Stadshart kunt rijden en daar achterlaten? Daar staat dan iemand popelend te wachten om met die scooter naar zijn werk of afspraak te rijden. Daarna zal die scooter een tijd stil staan. Wie gaat dat betalen? Felyx? Ik ben benieuwd hoe lang zij dat zullen volhouden.

  5. Deze scooters gaan de scooteranarchie in Amstelveen versterken, want het is de bedoeling dat zij vaak en hard gaan rijden. Iedere seconde telt, tijd is geld en stilstand betekent verlies.

    Het Stadsplein zal er ook niet veiliger door worden, want de voetgangers en spelende kinderen horen die dingen niet aankomen. Op het voetpad onder de luifel van bieb/Venstra zullen zij daarom moeten toeteren. Wat een zooitje.

    • Als het over scooters gaat, gaat het automatisch over het voetgangersgebied waar zij – gek genoeg – mogen rijden. Geruisloze scooters zijn daar gevaarlijker voor voetgangers en spelende kinderen dan scooters die zij horen aankomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.