Verder dan station Amsterdam Zuid komt met ook met de nieuwe Amstelveenlijn niet, die nu wordt aangelegd. Het is daar overstappen geblazen als men naar het Centraal Station, vroeger eindpunt van de AV-lijn wil. Op dit moment rijdt er een bus heen, die sneltram 51 vervangt. Maar gedachtig aan het feit dat de fiets-trein combinatie steeds populairder wordt, start de Vervoerregio Amsterdam in september een proef met wisselfietsen op het station Amsterdam-Zuid.

Fietsenstallingen bij stations zijn soms wel erg vol, realiseert de Vervoerregio zich overigens. Daarom komt er een proef, die een half jaar duurt, met de fietsparkeergarage Mahlerplein. Die is vlakbij bij station.

Stationsfiets

Veel mensen fietsen ’s ochtends naar het station om vanaf daar verder te reizen met het openbaar vervoer. Andere mensen komen aan op het station en hebben daar een ‘stationsfiets’ staan om naar hun werk te reizen. De ene fiets staat overdag in de stalling, de andere ’s nachts. De Vervoerregio Amsterdam start nu samen met de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim een proef om te kijken of deze twee groepen reizigers hun fiets kunnen delen.

200 deelnemers

Aan de pilot kunnen 200 deelnemers meedoen. Accel Nederland B.V. stelt 130 Batavusfietsen beschikbaar voor mensen die met de fiets naar of vanaf Station Zuid reizen of willen reizen. Dat zijn 100 fietsen voor de pilot en 30 bufferfietsen om te zorgen dat niemand achter het net vist. Het wisselfietsconcept werkt heel eenvoudig: de ene helft van de deelnemers woont op minimaal anderhalf kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op minimaal die afstand. Iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten.

Geen kosten

In een ideale situatie staan er bijna nooit fietsen ín de stalling: alleen rondom de wisselmomenten in de spits. Aan het experiment zitten geen financiële kosten vast voor deelnemers: die zijn voor de Vervoerregio. Wel moeten deelnemers een aantal enquêtes invullen zodat hun ervaringen meegenomen kunnen worden in de resultaten en eventuele vervolgstappen. Mensen die interesse hebben om deel te nemen aan de proef kunnen zich aanmelden via wisselfiets.amsterdam.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.