De ambtelijke samenwerking met Aalsmeer, waarbij alle ambtenaren in  dienst van Amstelveen kwamen, lijkt op een conflict uit te lopen, omdat de buurgemeente bestuurlijk weigert de voor haar gemaakte kosten volledig te betalen. Ondanks sussende woorden van wethouder Frank Berkhout, volgens wie er sprake is van constructief bestuurlijk overleg, maken fracties in  de gemeenteraad zich daarover zorgen.

“Aalsmeer speelt een beetje het Griekenland tijdens de EU-crisis”, foeterde woensdagavond Kees Noomen van de VVD. Hij gaf toe dat onder meer zijn fractie aanleiding was voor de ambtelijke samenwerking, maar zei dat die nu een bedreiging voor Amstelveen vormt en een groot financieel risico. Noomen drong aan op een kostenplaatje van B&W ter zake. “Zodat we weten waar we aan toe zijn als de samenwerking stuk loopt.”

ICT

Het is onacceptabel dat Aalsmeer in gebreke blijft en wij verwachten hierin een kordaat optreden van het college, zei Michel Becker van Actief voor Amstelveen (AVA). “Het gaat niet alleen om ICT-kosten die deels voor rekening van medegebruiker Aalsmeer moeten komen, maar ook om andere kosten van gezamenlijke dienstverlening.”

Wethouder Frank Berkhout zegde toe met een notitie te komen om de samenwerking te verbeteren, mede gebaseerd op een onderzoek naar de belemmeringen die zich nu voordoen. Daarin worden de consequenties benoemd die opdoemen als het niet lukt, ondanks het ‘goede overleg’ dan volgens hem nu gaande is.

26 REACTIES

  1. Ruud Kootker van BbA krijgt steeds meer gelijk met zijn opmerking dat Amstelveen in financieel zwaar weer zal komen en dat dit tijdens de coalitiebesprekingen al bekend was. Sussende woorden van bestuurders zijn vaak een voorbode van narigheid omdat die erdoor wordt afgedekt ipv aangepakt.

    Natuurlijk zit de VVD achter die heilloze ‘samenwerking’ met Aalsmeer. Die paste immers in het streven van de neoliberalen naar een steeds kleinere overheid opdat de vrije markt zal regeren over onze samenleving.

    • Ik snap die samenwerking heel goed! Men wil zich sterker maken tegenover grote broer Amsterdam. Zij kunnen namelijk zo veel invloed uitoefenen in de regio dat de kleintjes in verdrukking komen. Ik vind de regioraad daar een goed voorbeeld van. Tenslotte komt het niet enkel door Amstelveen dat wij er zo bekaaid zijn afgekomen met buslijnen maar ook door Amsterdam.

    • Die voortdurende unanimiteit duidt op een gebrek aan oppositie en dualisme.

      De VVD regeert en daarmee de willekeur, kortzichtigheid en misplaatst optimisme.

    • CB, ik stem al 50 jaar niet op de VVD. Verstand kwam met de jaren.

      Zonder ecologisch en maatschappelijk verantwoord tegenwicht vormen kapitalisme, liberalisme en mondialisering een bedreiging van klimaat, natuur en mens.

  2. Johan Bos lees uw stuk nog eens goed door, het is niet prettig leesbaar met slordige fouten als doe ipv die, mede gebruiker ipv mede-gebruiker, notie ipv notitie, daarin worden wordt ipv daarin wordt en dan ipv dat.

    U maakt wel vaker dit soort slordige foutjes maar in dit artikel zijn het er wel veel.

    dank.

    • Wie zonder fouten is, werpe………….. enz.
      Maar tussen 2 haakjes heeft u ook nog iets inhoudelijks over dit artikeltje te melden?

      • Frank, als je al een spreekwoord wilt gebruiken, doe het dan goed. En verder begrijp ik Gerard wel een beetje, want het kan erg storend zijn en de aandacht afleiden van waar het om gaat en dat is jammer vind ik.

  3. En daarom moet er dus nooit een gemeente Amstelland komen. Amstelveen moet voor vooruitgang naar het noorden kijken en niet naar het zuiden. Ik moet alleen wel toegeven dat het momentane linkse karakter van B&W in die stad niet helpt.

    • Dat is toch wel echt het laatste wat we moeten doen. Even vooropgesteld of Amsterdam vooruitgang betekent, zitten ze tot over hun oren in de schulden en komen er nog meer schulden bij vanwege grote infrastructurele projecten zoals de Zuidas, het kadeherstel, de brug over het IJ en zo nog wat zaken. Aansluiting bij Amsterdam -ik gruwel al bij de gedachte- betekent dat je schuldenlast als huwelijkscadeau meekrijgt, maar ook dat een kneiterlinks en volstrekt incapabel college (inclusief de burgemeester) het over jou voor het zeggen gaat krijgen. Nee, doe mij er nog maar een gracht bij en wel een slotgracht rond Amsterdam om het besmettingsgevaar buiten de deur te houden.

    • De Zuidas is (net als de A9) een infrastructurele blunder die nu hersteld moet worden. Kadeherstel is een kwestie van noodzakelijk (achterstallig) onderhoud. De brug over het IJ had er moeten zijn vanaf het moment dat men Amsterdam-Noord begon te ontwikkelen als werk- en woonplaats. Die cruiseterminal had nooit op die plek moeten komen, maar ten westen van de brug over het IJ die helaas nooit gebouwd werd. Kijk naar de echte havensteden van de wereld.

      • CeeBee, je hebt wel gelijk over die zuidas en zo, maar is het ook niet zo dat vele Amstelveners voor hun werk afhankelijk zijn van de stad. Het moet niet alleen zo zijn ; wij de lusten, zij de lasten. Wij beginnen terecht te piepen als het gaat over ov, maar hoe zit het met allerlei andere grote stadsproblemen. Daar dragen wij ons steentje nauwelijks aan bij, terwijl we eigenlijk wel één grote stad zijn.
        En over dat college jij praat over kneiterlinks, dan zou je hier wel kunnen zeggen kneiterrechts. Geen van beiden is natuurlijk waar. En over die burgemeester. Waren die laatste 2 van ons dan zulke bekwame? Dacht het ook niet.

        • Amsterdam heeft in het verleden -en nu nog- andere keuzes gemaakt en dat wreekt zich nu. Daar hoeven andere gemeenten niet voor op te draaien. En als het gaat om afhankelijkheid van stad, dan weet ik nog wel wat gemeenten. Ik vind dat an sich dus geen argument.

          Het lijkt me juist dat er omliggende gemeenten tegenwicht kunnen en moeten bieden, opdat Amsterdam niet helemaal ontspoort. Voor zover dat niet al het geval is overigens. En inderdaad, ze hebben de absolute meerderheid in de Vervoersregio. Zo bezien leggen ze hun wil al op en plukken wij daar momenteel de wrange vruchten van. (Dat D66 nu opeens vindt dat we “met onze vuist op tafel moeten slaan” vind ik dan ook nogal potsierlijk en mosterd na de maaltijd)

          En het Amstelveense college kneiterrechts? De PvdA maakt er anders deel van uit en de VVD is op een haar na Groen Links Light geworden. Zeker als ik hun stemgedrag van gisterenavond in ogenschouw neem. Het mag allemaal wel een stukje rechtser van mij.

  4. Voor hen met wat historisch besef wil ik op wijzen dat, in ieder geval, de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel van oudsher aan elkaar verbonden zijn geweest. Alleen al de gemeente wapens geven dit nadrukkelijk weer. Daarenboven wijs ik in dit verband graag op dat het monumentale voormalige Amstelveen (voorheen Nieuwer-Amstel) gemeentehuis aan de Amsteldijk stond en er nog immer staat. Ook het voormalige Amstelveen politie bureau alsmede brandweer kazerne staat er nog steeds en wel in de van Baerlestraat ter hoogte van het Musemplein. De expansie drift van de gemeente Amsterdam heeft, middels diverse annexatie slagen, zeer aan deze veranderde situatie bijgedragen. Dit alles om maar te onderstrepen dat Amstelveen meer dan bijzondere banden heeft met Amsterdam. Met plaatsen als Aalsmeer, Uithoorn etc. kon ik geen historische banden terugvinden.

    • Historische banden die bestaan uit de expansiedrift van Amsterdam. Fijne banden zijn dat. Zo bezien kan ik nog wel wat ‘historische banden’ opnoemen, even afgezien van het feit of dat een argument moet zijn.

  5. Toen wij zo’n twintig jaar geleden een huis in Amstelveen hadden gekocht, hoorde ik pas bij de notaris dat deze woonwijk niet bij Amsterdam hoorde. Ik schrok mij dood want ik wilde alleen Amsterdam-West verlaten. Het is allemaal erg meegevallen. Ondanks het liberale gemeentebestuur is het hier prima wonen. Alleen de nabijheid, herrie en luchtvervuiling van de A9 heb ik vanaf het begin vreselijk gevonden. Door de VVD krijgt die verkeersgoot geen tunnel.

  6. Zoals door mij aangegeven met plaatsen als Aalsmeer, Uithoorn etc. kon ik geen historische banden terugvinden, behalve dan de recente financiële band met Aalsmeer dat op een financieel debacle lijkt uit te draaien.
    Of historische banden een argument moet zijn? Kijk eens om je heen in de wereld waar historische banden veelal de loop van de geschiedenis bepalen.
    Dat Amsterdam wel een visie tot groter groeien had en Amstelveen (Nieuwer-Amstel toentertijd) niet mag je die stad niet verwijten lijkt mij. Geeft wel aan dat het toenmalige gemeentebestuur Amstelveen reeds in de modus van kabouter politiek zat. Niet veel verandert sedert die tijd.

    • Zijn er niet net zoveel voorbeelden waarin historische banden juist niet de loop van de geschiedenis bepalen of er gewoon niks mee te maken hebben? Ik vind het ook een raar argument voor iemand die zichzelf realist noemt.

      Aalsmeer (en Ouder Amstel en Uithoorn) denkt nog steeds dat ze het met nog geen 32.000 inwoners zelfstandig gaan redden en zet de hakken in het zand. Nu hebben ze het zelf nog in de hand om te kiezen met wie ze samenwerken en/of eventueel fuseren, maar dat kan zomaar veranderen. Denk daarbij onder meer aan de rol van minister van Binnenlandse Zaken (Ollongren) die onlangs nog een middelvinger opstak naar haar eigen D66 fractie in Haren. De gehele gemeenteraad aldaar -inclusief de D66 fractie- wilden niet samengaan met Groningen, maar Ollongren drukte door en nu mag Haren aansluiten. Dit kan ook gebeuren met Amstelveen als Amsterdam haar lobbypower gaat inzetten in Den Haag. En ik voorspel dat zodra er sprake van is dat het e-v-e-n-t-u-e-e-l op de agenda komt in den Haag, de gemeente Amstelveen al te laat is. Als ook Ouder Amstel, Aalsmeer en Uithoorn.

      We moeten het dus voor zijn, anders wordt het gewoon voor je besloten. Diezelfde recente historie waar jij over rept (zie Haren) lijkt me een helder voorbeeld van hoe we het niet moeten willen.

      En ja, die kabouterpolitiek van Amstelveen is inderdaad mede een oorzaak van dit alles. Maar ook het gedrag van Ouder Amstel en Aalsmeer, waarvan de bestuurders kennelijk zo aan het pluche gehecht zijn, dat ze er niet eens over willen nadenken. Het is een onbespreekbaar onderwerp voor ze. Hoe dom kun je zijn.

  7. Drie mogelijkheden:
    1. Aalsmeer kan de voor haar gemaakte kosten niet betalen omdat het armlastig is. Dit had men misschien beter moeten onderzoeken voordat men begon met de ambtelijke samenwerking .
    2. Aalsmeer hoeft niet te betalen omdat dat geld niet verschuldigd is. Dit zou duiden op onvoldoende onderzoek en kennis van de aard, de reikwijdte en de kosten en baten van de samenwerking.
    3. Aalsmeer wil niet betalen omdat het zelfzuchtig, kwaadwillig en onbetrouwbaar is. Hoe goed kende men die buurgemeente voordat men er een relatie mee aanging?

    Amstelveen wordt gebeten door de kat (Aalsmeer) en door de hond (Amsterdam). In zo’n situatie zijn forse financiële reserves geen overbodige luxe.

  8. Ik was benieuwd naar de reactie hierop van CeeBee, Kees Noomen of Johan Bos.

    Het maakt niet uit wie van de drie, want qua opvattingen en uitingen zijn zij inwisselbaar en nemen zij het voor elkaar op. ‘Één voor allen, allen voor één,’ is het devies van deze drie musketiers. Zij strijden gezamenlijk voor een democratie zonder oppositie en tegenspraak. Kritische (en dus lastige) burgers moeten oprotten, vinden zij eensgezind.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.