Vier weken lang krijgen twintig leerlingen in groep 7 van basisscholen de Omnibus en de Triangel techniekles op scholengemeenschap Panta Rhei. Op het techniekplein maken zij kennis met de wereld van techniek en duurzaamheid. Onderwijswethouder Frank Berkhout (D66) woonde dinsdag de laatste les van de Triangel bij en bouwde net als de leerlingen een autootje op zonne-energie.

“Een mooi voorbeeld van hoe de samenwerking tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs meerwaarde kan bieden,” zegt Frank Berkhout over de lessenreeks. “Leuk te zien hoeveel basisleerlingen hier opsteken en hoe enthousiast de leraren zijn. De kinderen leren zo op jonge leeftijd hoe breed het techniekvak kan zijn en wat een school als Panta Rhei hen kan bieden.”
Race. De animo om de technieklessen te doen was zo groot dat de leerlingen een motivatiebrief hebben moeten schrijven. Daaruit zijn twintig leerlingen per school geselecteerd. Dinsdag sloten zij de lessenreeks af met een race van zonne-energie auto’s. De kinderen (en de wethouder) waren trots op hun auto’s, die bij het doorbreken van de zon allemaal over het schoolplein raceten.

2 REACTIES

  1. Heel goed dat techniek weer in de aandacht staat, want de laatste 30 jaar heeft dat toch een beetje in een verdomhoekje gezeten. Kinderen van allerlei niveau’s kunnen hier aan deelnemen.
    Alleen lariekoek dat je hiervoor een motivatiebrief moest schrijven. Een typische schoolmeestersopdracht. Juist kinderen voor die niet zo goed zijn in de traditionele schoolvakken zouden door techniek meer gestimuleerd kunnen worden.
    Trouwens op mijn oude basisschool in Amsterdam hadden ze ook buitenschoolse activiteiten met techniek en dat ging van eenvoudige fietsreparaties , hout bewerken , soldeerwerk ,tot iets leuks met zonnepaneeltjes.

  2. Heel goed dat techniek weer in de aandacht staat, want de laatste 30 jaar heeft dat toch een beetje in een verdomhoekje gezeten. Kinderen van allerlei niveau’s kunnen hier aan deelnemen.
    Alleen lariekoek dat je hiervoor een motivatiebrief moest schrijven. Een typische schoolmeestersopdracht. Juist kinderen voor die niet zo goed zijn in de traditionele schoolvakken zouden door techniek meer gestimuleerd kunnen worden.
    Trouwens op mijn oude basisschool in Amsterdam hadden ze ook buitenschoolse activiteiten met techniek en dat ging van eenvoudige fietsreparaties , hout bewerken , soldeerwerk ,tot iets leuks met zonnepaneeltjes.
    Trouwens men zou weer op de basisschool het oude vak handenarbeid moeten invoeren. Veel beter dan het eeuwige gefrutsel met papier , waar vele m.n. oudere kinderen ook wel genoeg van hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.