Van bloesem was nauwelijks nog iets te zien, maar de gemeente organiseerde vrijdag toch een ontbijt in een tent in het Kersenbloesempark (Amsterdamse Bos). Het was eigenlijk de aftrap van een campagne op het gebied van citymarketing, waarvan het evenement ‘24H Amstelveen’  op 25 mei het begin is. Maar alle daarbij en bij toerisme en recreatie in het algemeen betrokken ondernemers werden bijgepraat over de plannen van de gemeente.

Anko Stoffels maakte groepsfoto.

Toerisme, recreatie en economie zijn de drie speerpunten van het marketingbeleid dat Amstelveen voert, zei wethouder Floor Gordon tijdens het ontbijt, dat overigens vooraf ging aan een bijeenkomst met bedrijven en eenlingen die op de een of andere manier meewerken aan de 24 uur waarop Amstelveen zich laat ervaren.

Hotels

De naar het schijnt met elkaar strijdende economie (steeds meer ruimte voor kantoren en ondernemingen) en de schrijnende woningnood tracht de gemeente, naar de wethouder zei, met elkaar in overeenstemming te brengen in een toekomstvisie. Zij meldde dat tien jaar geleden de stad 400 hotelkamers had en nu 1500, verdeeld over twaalf hotels.  “Vorig jaar zijn nog veel hotels open gegaan en dat vraagt wat van de gemeente. Een accommodatie-strategie komt er binnenkort aan.

Toerisme groeit

Steeds meer mensen bezoeken Amstelveen, overigens vooral gefocust op de aangrenzende hoofdstad. Maar terwijl die niet meer weet hoe de toeristenstroom in goede banen te leiden te verwerken, bedelt Amstelveen om meer ervan. ‘Het toerisme groeit sterk in Amstelveen”, juicht Gordon.

In samenwerking met Amsterdam kunnen ook wel wat toeristen naar de omgeving, primair naar Amstelveen, maar ook naar Aalsmeer, Uithoorn en Ouderkerk. De Amstelveense stadspromotie moet volgens de wethouder en haar marketingmedewerkers laten zien dat de stad echt wel iets te bieden heeft. Gordon somde een aantal dingen op die men overigens ook in heel veel andere steden vindt, zoals musea, een winkelcentrum, een schouwburg, groen enzovoort. De kracht van Amstelveen strekt zich uit over vier gebieden, zei Gordon: Groen (met onder meer heemparken, Amsterdamse Bos en kersenbloesempark), groeiende cultuur, ondernemingen en een internationaal karakter. “De internationale bevolking

Namens de gemeente presenteerde Tom van Dijk de plannen om Amstelveen op de kaart te zetten.

onderscheidt ons van veel andere steden.”

Infomateriaal

De gemeente Amstelveen verbetert het informatiemateriaal en wil met allerlei evenementen, die deels al bestaan, Amstelveen op de kaart zetten. Behalve het nieuwe “24h Amstelveen” (www.24H.nl/amstelveen), zijn dat onder meer de bestaande Lentemarathon, Jazz in het Dorp (met zo’n 10.000 bezoekers, volgens de gemeente) en de internationale festivals, met een Japans en Indiaas accent.

Overnachtingen

Volgens Gordon zorgde de toename van hotelkamers voor fors meer overnachtingen. Waren dat er in 2015 nog 57.600, twee jaar later (2017) was dat aantal al gestegen naar 259.000. Gordon: “Het zou voor de culturele instellingen, horeca en ondernemers een gemiste kans zijn als we die bezoekers niet kennis laten met wat Amstelveen te bieden heeft. Zowel bij de hotels en horeca als bij de bezoekers blijkt dat er behoefte is aan promotiemateriaal. De aftrap van het toeristische seizoen was een prachtige gelegenheid om het gloednieuwe promotiemateriaal voor 2019 te presenteren”, constateerde Gordon na afloop van het ontbijt.

De aanwezigen bij het ontbijt ontvingen de nieuwe toeristische plattegrond van Amstelveen, de stadgids en het foldermateriaal over de 24h Amstelveen. Behalve ondernemers waren er ook raadsleden.

Plattegrond

De plattegrond met daarop aangegeven wat er te beleven is in de stad is geheel vernieuwd en onder andere aangepast aan de nieuwe openbaar vervoersregeling. Op de achterzijde staat informatie over toeristische highlights, shopgebieden en tips. De plattegrond is te verkrijgen bij 40 toeristisch-recreatieve distributiepunten in de stad.

‘Gezellig’

Experience Cityguide is een stadsgids vol praktische tips, leuke plekjes, informatie over Amstelveen, een overzicht van winkelgebieden, recreatie- en overnachtingsmogelijkheden en de culturele instellingen. Met Nederlandse en Engelse tekst is deze gids gericht op bewoners, internationals (expats) en bezoekers. Verspreiding vindt plaats via het aprilnummer van het blad Amstelveenz, huis-aan-huis in Aalsmeer, Uithoorn en Ouder Amstel, en via toeristisch-recreatieve distributiepunten in Amstelveen. De gids en plattegrond zijn ook online beschikbaar via www.amstelveen.nl/ervaar-amstelveen. “Het wordt heel gezellig in de stad”, zei gemeentelijk medewerker voor citymarketing Tom van Dijk.

Op de foto (boven) van Anko Stoffels de bezoekers van het ontbijt, klaar voor het nieuwe toeristenseizoen. 

2 REACTIES

  1. Met zo’n grote behoefte aan woonhuizen, kantoren en bedrijfsruimte was de financiering van de A9-tunnel geen probleem geweest, zeker niet als Amstelveen had geweigerd om mee te betalen aan een wegverbreding waaraan wij geen behoefte hadden.

    Was er toen maar een Toekomstvisie geweest waarin men over een (altijd) tijdelijke economische dip heen had durven kijken. Dankzij de unieke ligging van Amstelveen zal de vraag naar woningen etc. altijd groter zijn dan het aanbod.

    Volgens wethouder Gordon strekt de kracht van Amstelveen zich uit over vier gebieden, zei Gordon: Groen (met onder meer heemparken, Amsterdamse Bos en kersenbloesempark), groeiende cultuur, ondernemingen en een internationaal karakter. Een gezond leefmilieu (schone lucht, geen geluidsoverlast van auto- en vliegverkeer, handhaving van regels in de openbare ruimte) blijft voorlopig een illusie.

  2. Ik denk dat die vele toeristen die hier komen overnachten niet eens weten dat ze in Amstelveen zijn! Ik denk eerder dat ze denken dat het Amsterdam zelf is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.