Een snoeiharde campagne start de gemeente om jongelui van het appen op de fiets af te brengen, nu ook landelijke wetgeving daaraan een fikse boete verbindt. De aftrap zou maandag in het raadhuis worden gegeven door Michael Kulkens, die zelf zijn zoon Tommy Boy verloor, doordat die al fietsend het oog gericht hield op zijn smartphone. Maar Kulkens, die een stichting oprichtte om scholieren te wijzen op het gevaar van het appen in het verkeer,  kwam om een of andere reden niet opdragen. Maar het is de bedoeling dat hij daarover komt vertellen op Amstelveense scholen.

Ellermeijer (links) en Cor Maas. Foto; Amstelveenweb.com

Aan appen in het verkeer schuilt een enorm risico, zei verkeerswethouder Rob Ellermeijer. “Op een mobieltje wordt van alles gedaan, maar op de fiets kan het fataal zijn”, zei verkeerswethouder Rob Ellermeijer. Hij vertelde dat de gemeente voornemens is posters onder meer op abri’s te verspreiden in het kader van de campagne. “Wij komen met een keiharde boodschap.” Op de posters worden fietsende ‘appers’ zombies genoemd.

Levensgevaarlijk

Michael Kulkens is blij met de het feit dat er nu een boete staat op appen of de fiets. Hij vertelde het vreselijke verhaal van zijn zoon inmiddels aan 25.000 scholieren. Appen op de fiets is levensgevaarlijk, vindt hij. Die mening deelt Cor Maas, bij de gemeente verantwoordelijk voor verkeerseducatie. Hij vertelde tijdens de bijeenkomst in het raadhuis zich, veelal samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN), ook op andere doelgroepen te richten. ‘Appen’ is het verkeer is volgens hem dodelijk. Het komt ongetwijfeld ook ter sprake bij de leerlingen in de groepen 7 en 8 van de basisscholen. De eersten doen via school een theoretisch verkeersexamen en voor groep 8 zes men een route uit op de fiets. Voor twaalfjarigen komen jaarlijks enkele vrachtwagens naar het Stadshart om de fietsers kennis te laten maken met de dode hoek. “Het is verbazingwekkend hoeveel vrachtwagenchauffeurs niet zien”, zei hij.

Indrinken

Voor 15-jarigen is een probleem dat die zich thuis ‘indrinken’ met alcoholische dranken alvorens zij op de fiets stappen, weet hij. Zij mogen pas op hun achttiende drinken, maar de gemeente heeft een cursus om et voor te zorgen dat zij drinken niet met het verkeer mengen. Daarbij moet ook duidelijk zijn dat doorgaans van wijn, bijvoorbeeld, meer in het glas wordt geschonken dan de wettelijke eenheden aangeven. “Twee wijnen is al gauw in feite vier wijntjes”, zegt Maas.

Raken

Er is ook een cursus voor 65-Plussers, die al decennia een rijbewijs hebben. Maar er is intussen veel veranderd in het verkeer. Er worden twee lessen van twee uur gegeven, samen met VVN Amstelland. Maas heeft merkwaardige ervaringen met inwoners in het verkeer. Zoals van de burger die zijn zoon naar  een voetbalclub bracht, terwijl er niet eens een koplamp op de fiets zat en de betrokken tiener ook geen ID-kaart bij zich bleek te hebben toen de politie daarom vroeg. Het gaat er om mensen te raken, zei Ellermeijer.

4 REACTIES

  1. In het vooruitzicht van lente, zomer en het buitenleven hoop ik dat het gemeentebestuur ook eens een harde actie tegen lawaaiige bromfietsen zal starten. Veel van die krengen kan je op kilometers afstand horen en dat is nergens goed voor.

  2. Prima dat er niet geappt en gebeld mag worden tijdens rijden in het verkeer.
    Wat mij ontzettend verbaasd is dat een mobiel in je achterzak stoppen de norm is kennelijk. Kan hij makkelijker gestolen worden en hebben daar straks weer een campagne voor.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.