Bijna 250 scholen – een kwart van alle basisscholen in Noord-Holland – gingen aan de slag met muziek, dankzij een landelijke subsidie. Niet één school in Amstelveen deed mee. Overigens kregen de scholen die meededen maar tien tot twintig euro in de drie jhaar. In totaal zijn er nu 1659 deelnemende scholen en ruim 350.000 bereikte leerlingen. Dat is de balans na de drie jaar bestaande subsidie Impuls Muziekonderwijs. Foto boven: Dimitri Hakke.

In De Kwakel ontving de basisschool De Zon € 20 en in Hoofddorp werden dertien scholen gehonoreerd.  Wat in 2015 begon met 15 scholen als Vroege Starters, groeide in drie subsidierondes uit tot een landelijke beweging voor meer en beter muziekonderwijs op de basisschool. In de laatste ronde hebben dit jaar 641 scholen uit heel Nederland het goede nieuws ontvangen, waaronder 70 uit Noord-Holland. Hiermee komt het totaal aantal Noord-Hollandse scholen dat subsidie ontvangt op 246 en  worden in de provincie in totaal 55.662 leerlingen bereikt.

Participatie

Het Fonds voor Cultuurparticipatie startte, in opdracht van het ministerie van OCW, met de Impuls muziekonderwijs om scholen de kans te geven te investeren in meer en beter muziekonderwijs. Dit doen de scholen o.a. door een samenwerking aan te gaan met een muzikale partner en de deskundigheid van de leerkrachten te vergroten. Het budget is door de minister van OCW tijdens de looptijd van de regeling verhoogd. Uiteindelijk kwam daarmee het totale budget van de drie rondes samen op ongeveer € 27 miljoen. € 4.135.000 daarvan ging naar Noord-Holland.

Cultuureducatie

Om de kwaliteit van het cultuuronderwijs op basisscholen te verbeteren werken scholen en culturele instellingen sinds 2013 samen aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De Impuls muziekonderwijs en de regeling voor pabo’s zijn onderdeel van dit programma en sluiten aan bij Méér Muziek in de Klas: de beweging waarbinnen publieke en private partijen zich gezamenlijk inzetten voor structureel muziekonderwijs in heel Nederland. Dit programma is een samenwerking van het ministerie van OCW, het Fonds voor Cultuurparticipatie, het LKCA en Stichting Méér Muziek in de Klas.

 

 

1 REACTIE

  1. Er bestaat tegenwoordig op basisscholen bijna geen muziekonderwijs meer of het moet een hobby zijn van een leerkracht. De meeste tijd gaat zitten in taal en rekenen. Het vormingsonderwijs is steeds meer uitgekleed.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here