Ongeveer een promille van het aantal inwoners ontving de gemeente vorig jaar aan complimenten over de dienstverlening. Het waren er rond de honderd. Dat is in elk geval meer dan het te verwaarlozen aantal van 26 in 2016. Dat blijkt uit een jaarverslag waarin zowel klachten als complimenten zijn geregistreerd. Tegenover het alleen als promillage uit te drukken aantal complimenten stonden driemaal zoveel klachten. “Zowel complimenten als klachten zijn signalen aan onze organisatie”, zegt de gemeente.

Er kwamen 352 klachten binnen, ruimschoots een verdubbeling van het in 2016 geregistreerde aantal, toen het er 170 waren. Overigens zijn beide soorten signalen maar een fractie van het aantal contacten omtrent in- en externe dienstverlening. Volgens de gemeente is de stijging van het aantal klachten een gevolg van betere interne stroomlijning, bijvoorbeeld omdat de informatie beter op de website is te vinden en ook klachtenformulier is ontwikkeld. Overigens zijn het gedeeltelijk dezelfde mensen die klagen, want hoewel de meesten het maar één keer per jaar doen, zijn er ook die twee of drie keer per jaar klagen.

Zorg

Over zorgaanbieders kwamen er vorig jaar 84 complimenten bieden, tegenover 240 klachten. In 2016 waren het er respectievelijk 43 en 148. De meeste klachten over zorgaanbieders betroffen vorig jaar het WMO- en leerlingenvervoer en hulp bij het huishouden (in totaal 161).

De helft van de 88 klachten die binnen kwamen over veiligheid en Handhaving betrof parkeren (parkeerbonnen, aanmaningen en het schriktarief rondom Stadshart). Andere klachten gaan over handhaving in brede zin en vergunningverlening.

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here