Lennart de Looze (GroenLinks)

Het was de complete oppositie (VVD, D66 en PvdA) tegen de coalitie, die nu eenmaal de meerderheid in de gemeenteraad heeft, toen het om het meten van de luchtkwaliteit ging. Dat constateert de fractie van GroenLinks achteraf, die een motie indiende om B&W te laten onderzoeken of er een lokaal meetnet kan komen. De motie werd gesteund door CDA, AVA, BBA en SP.

Doel was volgens raadslid Lennart de Looze van GroenLinks te onderzoeken of het haalbaar is de samenstelling van de lucht in de wijken te meten, in verband met de daarmee voorkomende smerige bestanddelen. Er zou daarvoor in al die wijken een meetpunt moeten konen.

Longfonds

Maar dat is volgens B&W onbetaalbaar en zij nemen met één Amstelveens meetpunt via een landelijk netwerk genoegen. Maar volgens De Looze is dat allerminst genoeg. Hij wijst op de stedelijke omgeving waarin Amstelveen nu eenmaal ligt, de rijksweg A9, die dwars door de stad loopt en het nabij gelegen Schiphol. “Het Longfonds waarschuwt geregeld dat mensen ziek worden van ongezonde lucht. In december 2017 stuurde een collectief van longartsen nog een brandbrief aan de Tweede Kamer om alarm te slaan over het effect van vieze lucht op onze gezondheid, zegt hij. Volgens De Looze is het aanleggen van een meetnet een eerste stap in de verbetering van de luchtkwaliteit in Amstelveen. ‘‘Meten is weten. Met de informatie die een meetnet oplevert, kunnen we veel effectiever en op lokaal niveau maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.’’

Afwachten

Het college van B&W ontraadde de motie bij monde van wethouder Gordon (d66) omdat het allemaal te duur zou zijn. Naar de mening van GroenLinks stemden de coalitiepartijen VVD, D66 en PvdA zonder veel verdere argumentatie tegen. Hoewel zij in het coalitieakkoord uitvoerig reppen over duurzaamheid. ‘‘Alle partijen zeggen de luchtkwaliteit te willen verbeteren. Deze motie vraagt op tafel te krijgen wat de mogelijkheden zijn voor aanleg van een meetnet, met een financieel plaatje. Bij voorbaat zeggen dat het aanleggen van een meetnet te duur is, is niet aan het college. De raad kan zelf prima bepalen of de aanleg het daadwerkelijk waard is.’’

GroenLinks Amstelveen zegt zich in te blijven zetten voor gezonde lucht en af te wachten met welke maatregelen het college komt om de luchtkwaliteit te verbeteren.

 

6 REACTIES

  1. Heel goed, GroenLinks, houd vol, laat je niet afschepen en maak je naam waar.
    Amstelveen heeft een krachtige oppositie even hard nodig als gezonde lucht.

    Floor Gordon moet zich schamen voor haar VVD-stellingname. Wel een miljoen voor een houten gebouwtje maar niet voor een meetnet tbv onze gezondheid. Schandelijk.

    De vervuiler betaalt. Dat geldt ook voor degenen die onze woonplaats láten vervuilen door Schiphol en het open verkeersriool A9.

    Een verantwoordelijk bestuur had al lang een rondweg of een tunnel laten aanleggen in plaats van die smeerpijp laten verbreden en zou zich ook verzetten tegen verdere groei van Schiphol.

    Oppositie, laat horen dat je er bent.

    • Een rondweg? Waar dan? En die vieze lucht van die A9 moet toch ergens blijven, tunnel of niet. Typisch een opmerking van een NYMBY pur sang.

  2. Die vieze lucht moet toch ergens blijven, dus ademen wij die in. De lucht in tunnels kan worden gefilterd.

    Hoezo NIMBY? Behalve bewoners en bezoekers van het Stadshart hebben veel meer mensen te lijden onder de luchtvervuiling door de open verkeersgoot A9.

    Ik schreef ‘rondweg OF tunnel’ Tunnel, dus, in dit geval.

  3. Wat een idioten die GL’ers Weet je wie massaal het milieu een dienst bewijzen, de voedselbankers. Grote groep, vliegen niet en eten de restjes op. Tevens hebben we ook al heel lang geen zure regen gehad.

  4. Je hebt gelijk dat het welvarende deel van de mensheid verantwoordelijk is voor de meeste verspilling van energie, vervuiling van de leefomgeving en opwarming van het klimaat.

    De zure regen is echter drastisch verminderd dankzij ingrijpende overheidsmaatregelen en wetgeving mbt de emissie van zwavel- en stikstofoxyden.

    Mbt de emissies van (super)fijnstof door auto- en vliegverkeer zijn er krachtige lobbies die noodzakelijke maatregelen en wetgeving tegenhouden. In Amstelveen danken wij verdere groei van Schiphol en de verbreding van de A9 in een open verkeersgoot met name aan de VVD.

    • Zou het niet kunnen zijn omdat het al een tijd niet geregend heeft?

      En wat te denken over de miljarden dieren die de hele dag door winden laten (darmgassen = CO2)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here