Tijdens de zogenoemde zomerborrel van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) reikte donderdag (19 juli) wethouder Floor Gordon van Economische Zaken het eerste exemplaar uit van ‘Bedrijvenmagazine Experience Amstelveen’. De stad heeft meer dan 10.400 bedrijfsvestigingen heeft. Het eerste exemplaar kreeg Rian Barnes van Profs4U.

Volgens Gordon is het magazine een soort visitekaartje van de ondernemingen en dat vorig jaar voor het eerst de lokale  ‘Ondernemer van het Jaar’ werd gekozen. De tien daarvoor genomineerde bedrijven presenteren zich in het magazine. “Alle grote (internationale) bedrijven, zoals KLM en Canon, MKB-bedrijven, StartUps en ZZP’ers vormen de motor van de Amstelveense economie”, zei Gordon, die Amstelveen een ideale vestigingsplaats voor zowel werkgevers als -nemers. Volgens haar staat de stad bekend om ‘Quality of Life’, onder meer door zijn talloze voorzieningen op het gebied van cultuur, sport, groen en (internationaal) onderwijs.

Ligging

In het bedrijvenmagazine staat onder meer dat Amstelveen een aantrekkelijke woon- en ondernemingsstad is door de goede ligging nabij Schiphol (6 kilometer) en Amsterdam (7 kilometer). En ook doordat Amstelveen onderdeel uitmaakt van de Metropoolregio Amsterdam. In het magazine wordt gewezen op de zuidas, een steenworp van Amstelveen verwijderd.

Sociaal economisch

Wat hoogopgeleiden als percentage van de beroepsbevolking betreft, is Amstelveen volgens het magazine de derde gemeente van Nederland en op het gebied van veiligheid de eerste. Op de sociaal economische index staat de stad als tweede gemeente genoemd. En hoewel de wachtlijsten voor sociale huurwoningen eindeloos zijn, staat de stad als derde op de lijst van aantrekkelijke woongemeenten. Dezelfde plaats neemt zij in op het gebeid van geluk, althans volgens een onderzoek bij de vijftig grootste gemeenten van het land. In 2014  kreeg de stad een gouden medaille toen de gemeente deelnam aan een wedstrijd om groenste gemeente te zijn. Ten onrechte zei de gemeente dat zij toen topt de groenste van Europa was uitgeroepen.

ZAAI

Volgens Gordon wil het gemeentebestuur  het goede vestigingsklimaat voor zowel internationale bedrijven versterken, maar ook meer aandacht besteden aan het lokale MKB en de wijkwinkelcentra. En verder werkt het aan een visie op toerisme, zei ze. “De gemeente zet zich in voor een ondernemend Amstelveen.” Zij wees op de aanstelling van  gemeentelijke accountmanagers die het aanspreekpunt vormen voor zowel het nationale als internationale bedrijfsleven. “Er is een bedrijvenbalie en speciaal voor de startende ondernemers in Amstelveen is het ZAAI programma in het leven geroepen, om op die manier het ondernemerschap te stimuleren.”

Intussen moet wat de gemeente betreft de bedrijvigheid wel hand in hand gaan met duurzaamheid. “We werken aan de circulaire economie voor een toekomstbestendige stad.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.