Voor de Amstelveense bouwput in verband met de verbreding van de A9 zijn nu een tijdschema en de wegen de werkzaamheden noodzakelijke aanpassing van de plaatselijke wegen vastgesteld. De gemeente zegt de doorstroming van het verkeer in Amstelveen zo soepel mogelijk te laten verlopen.

De werkzaamheden aan de Rijksweg gaan in 2020 van start en voor die tijd moeten de maatregelen zijn gepland die gemeente, Rijkswaterstaat, de Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio in verband daarmee nemen.

Rob Ellermeijer

Volgens de wethouders Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer en Herbert Raat van A9 (beiden VVD) moeten de Amstelveense wegen klaar worden gemaakt voor de werkzaamheden aan de A9. Aan overlast is niet te ontkomen, zeggen zij. “Maar we proberen de doorstroom zo soepel mogelijk te laten verlopen. We kijken daarbij integraal naar de grote projecten in de stad, zodat niet heel Amstelveen in één keer op de schop gaat, maar werkzaamheden voor het ene project klaar zijn voordat die,” zegt Ellermeijer.

Afsluiting

Tijdens de werkzaamheden aan de A9 wordt naar verwachting de toerit naar die rijksweg

Herbert Raat

bij de Keizer Karelweg in de richting Holendrecht voor een periode van vier jaar  gesloten en afrit daar twee jaar. Verkeer richting Holendrecht moet daarom gebruik maken van de toe- en afrit bij de Burgemeester Boersweg. De omleidingsroutes daar naar toe gaan via de Oranjebaan (vanuit noord) en de Laan van Langerhuize (vanuit zuid).

Om de doorstroming in de stad te verbeteren zijn aanpassingen op de volgende locaties afgesproken: Keizer Karelweg – 4e kwartaal 2018 en 1e kwartaal 2019; Burgemeester Boersweg en Oranjebaan – 1e kwartaal 2019; viaduct bij Ouderkerkerlaan onder Beneluxbaan 3e kwartaal 2019 tot 2e kwartaal 2020.

Gefaseerd

De eerste verkeersmaatregelen zijn inmiddels getroffen, de rest volgt gefaseerd. Met Rijkswaterstaat is contractueel afgesproken dat alle maatregelen behouden blijven na de realisatie van de A9. Daarbij gaat onder andere om aanleg van een rotonde bij het kruispunt Keizer Karelweg / Mr. G. Groen van Prinstererlaan, extra rijstroken op verschillende locaties en een fietstunnel bij het knooppunt Ouderkerkerlaan. Voor de aanpassingen is volgens de gemeente overlegd met de Fietsersbond en bewonerscomité Maimonideslaan en Nicolaas Tulplaan. Zij komen naar haar mening ook de verkeersveiligheid ten goede.

Inzicht

Voor de verbreding van het viaduct Ouderkerkerlaan-Laan van Langerhuize en de fietstunnel moet de Vervoerregio Amsterdam nog een definitieve subsidiebeschikking afgeven. De gemeente start in samenwerking met Rijkswaterstaat nog een uitgebreide informatiecampagne om de omleidingsroutes onder de aandacht te brengen. Bij Amstelveen InZicht (Stadsplein 103), het zogenoemde belevingscentrum dat drie middagen per week open is, kan met ontwerptekeningen bekijken.

 

 

3 REACTIES

  1. En wat krijgen de Amstelveners terug voor al die jaren ellende van bouwputten, afsluitingen, omleidingen, ongemak, zand, stof, herrie, beton en lelijkheid? Een parkje met horeca bij het Oude Dorp dat al gezegend is met De Poel, het Bos en te veel horeca.

    Bedankt, Herbert Raat.

  2. De allergrootste (en blijvende) ellende van de A9 is natuurlijk de nóg bredere, nóg diepere en nóg lawaaiiger open betonnen verkeersgoot dwars door onze woonplaats Amstelveen.

    Het Riool van Raat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.