Post (rechts) en Gordon

In het Cobra Museum gaven wethouder Floor Gordon van duurzaamheid en de gedeputeerde van Noord-Holland voor Mobiliteit Elisabeth Post woensdagmorgen het startsein voor een nieuwe fase in wat ‘slim en duurzaam laden’ van elektrische auto’s werd genoemd.

Er werd een Cobra-laadpaal onthuld als eerste van een intelligente generatie op dat gebied, geplaatst door MRA-Elektrisch, zeg maar de elektrisch rijden divisie van de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Die laadpalen zijn verbonden aan de Amsterdam Power Exchange (APX), een spotmarkt voor duurzame energie.

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: Het internationale evenement ‘Smart and Cross-border Charging’ in het Cobra Museum was ook georganiseerd omdat in vier landen – Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Denemarken – zoals bij mobieltjes ‘roaming’ is afgeschaft voor elektrisch laden van auto’s. En het is de bedoeling van de organisatoren van het evenement – MRA en Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) – dat de rest van Europa volgt. Het evenement werd goeddeels bezocht door mensen die in wat duurzaamheid en energie heet een baan hebben gevonden, inclusief consultants op dat terrein. “Gelijkgestemden”, noemde Gordon hen in haar toespraak, uit alle richtingen gekomen om “het elektrisch rijden samen naar een nieuw en hoger plan te tillen”.

Benchmark

Amstelveen wil in 2040 klimaatneutraal zijn en heeft daarom het elektrisch rijden omarmd, zei ze. “Volgens de benchmark elektrisch rijden behoort Amstelveen tot de drie Nederlandse gemeenten die hier in 2017 de grootste vooruitgang mee hebben geboekt.”

In twee nieuwbouwprojecten, waarvan de eerste woningen in 2020 worden opgeleverd,  wil de gemeente ervaring opdoen met elektrische deelauto’s die laden op door de woningen zelf opgewekte zonne-energie, vertelde Gordon. Maar in het Cobra Museum presenteerde zij namens de gemeente de allereerste laadpaal van de nieuwe duurzame generatie. Onlangs werd die al voor het raadhuis geplaatst. “Dit is de eerste van een reeks nieuwe laadpalen die kan communiceren met de markt van duurzame energie.” Zorgeloos over landsgrenzen heen laden is volgens haar een tweede aspect van de nieuwe fase in duurzaamheid op het elektrische rijden. Ook paste in het naar de internationale Cobra groep genoemde museum, zei ze.

Emissieloos

Gedeputeerde Post wees er op dat volgens de Atlas voor gemeenten Amstelveen tot de Top 3 hoort waar de mensen het gelukkigst zijn. Zij bood Floor Gordon de beschilderde laadpaal aan die in het Stadshart wordt geplaatst. In MRA, waarbij ook de provincie Noord-Holland is betrokken stimuleert men het elektrisch rijden al sinds 2012, zei Post. “De Nederlandse regering streeft ernaar dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissieloos kunnen rijden. In het internationale klimaatakkoord van Parijs is namelijk afgesproken dat landen zich inzetten voor de reductie van broeikasgassen. Elektrisch rijden kan daar een mooie bijdrage aan leveren.” Maar zij besefte wel dat al die elektrische auto’s op straat moeten kunnen laden. MRA organiseert onder meer gezamenlijke aanbestedingen. “Uitgesteld laden” (om te voorkomen dat iedereen het tussen 17.00 en 20.00 uur doet als veel stroom moet worden geleverd) was een recente stap van de provincie, begonnen in Alkmaar en nu iop weg naar de derde stap. Post: “We willen ervoor zorgen dat er een sterke koppeling komt tussen elektrisch rijden en duurzame energie. Ofwel: dat elektrische auto’s vooral gaan laden wanneer er veel zonne- of windenergie beschikbaar is. Dat is een cruciale ontwikkeling voor de energietransitie en het behalen van onze doelstellingen voor luchtkwaliteit en klimaat.”

Data

In het Cobra Museum voerden tal van technici, onderzoekers, directeuren van organisaties uit binnen- en buitenland het woord. Onder hen ook Youssef El Bahassani van de Higeschool van Amsterdam, die er op wees dat voor de consument beschikbaarheid van de elektrische stroom en de prijs daarvan (plus die van de auto’s) van essentieel belang zijn. En bovendien is beschikbaarheid van data belangrijk als men met elektrisch rijden grensoverschrijdend wil zijn.

Dat houdt namelijk niet op bij bij de gemeente-, provincie- of landsgrens, weten MRA en NKL. ‘De oplossing ligt in grenzeloos laden. Binnen het Europese project evRoaming4EU bundelen vier landen hun krachten en delen kennis om het laden binnen Europa over grenzen heen transparant en uniform te maken.’ In  aanwezigheid van de Europese partners begin dart dus in Amstelveen.

Kosten

Bij laden in het buitenland gebruikt men het netwerk van een andere provider. Roaming dus. Voor het laden van de elektrische auto gelden elders andere regels dan in Nederland. Wie als elektrische rijder geen onverwachte kosten wil hebben op zijn reizen over de grens moet geen roaming voor de kiezen krijgen.

NKL zegt namens Nederland het voortouw te nemen en samen met MRA-Elektrisch, TU Eindhoven en partners uit Denemarken, Duitsland en Oostenrijk af te stemmen hoe grensoverschrijdend laden het best gerealiseerd kan worden.

 

4 REACTIES

  1. Straatverlichting en electrisch laden zijn mooi te combineren, lijkt me.

    Uiteindelijk hoort bij iedere parkeerplaats een stopcontact. Laadplekken mogen niet gebruikt worden voor het parkeren van niet-electrische auto’s en zijn dus meestal leeg terwijl er te weinig parkeerruimte is.

    • Bij mij in de buurt zijn er toevallig genoeg parkeerplekken en ze hebben onlangs bij mij in de straat allemaal nieuwe parkeerplaatsen toegevoegd . Waarom dan niet wat oplaadpunten gerealiseerd.

      In antwoord op de opmerking van App . In menig buitengebied ziet men al lantaarnpalen met een zonnenpaneel erop. Waarom niet in stedelijk gebied op plaatsen waar je veel zon vangt?

  2. Bij mij in de buurt zijn er toevallig genoeg parkeerplekken en ze hebben onlangs bij mij in de straat allemaal nieuwe parkeerplaatsen toegevoegd . Waarom dan niet wat oplaadpunten gerealiseerd?

  3. Frank, helemaal waar. Als inwoners mogen wij echter niet meedenken over gemeentelijk beleid. Wij kunnen ook geen bezwaren uiten tegen verkeerde beslissingen en wanbeleid terwijl wij daarmee het meest worden geconfronteerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.