“Al moet ik gras eten, ik houd de auto”, zei ze. Beetje overdreven vond ik toen, maar sinds ik weer eens met openbaar vervoer probeerde te reizen naar een bijeenkomst in Amsterdam waar ik nooit kwam, begrijp ik het wel. Pogingen mij in tram of bus te krijgen zijn zowel een linkse hobby als doodgewoon een lachertje. O ja, die meeting in Amsterdam heb ik bereikt: Telefonisch om af te zeggen. Het was inmiddels dankzij een niet rijdende tramlijn 51 te laat geworden.

Bijna had ik de nieuwe wethouder van Openbaar Vervoer, Rob Ellermeijer de volgende clown op een circus genoemd, maar dat zou een belediging van clowns en circus zijn. Als niet een vrouw, die ervaringsdeskundige bleek, voorbij was gekomen om te zeggen dat de ‘sneltram’ uit Amstelveen niet reed, had ik er misschien nog gezeten. Wachtend op een bericht van het GVB zelf, maar die toko heeft nu eenmaal geen klanten maar slachtoffers.

Na tig keren op de elektronische display te hebben gemeld dat over 8 minuten de tram zou komen, verscheen daar eindelijk het tekeningetje van de tram, dat zoveel wil zeggen – begreep ik – als dat het vervoermiddel het perron (bij de Oranjebaan) heeft bereikt. Iedereen hoopvol, maar ten onrechte. Het bleek een navrante grap van de aanbieder van het niet werkende vervoer. Want vervolgens kwam weer de melding dat het weer 13 minuten zou duren. Niemand geloofde het meer. Ik ook niet.

Toen kwam de verrassing van de dag. Bij het gebruiken van mijn OV-chipkaart, ingesteld op de menselijke maat te laten vervangen door een systeem, bleek ik negentig cent te moeten betalen. Voor een rit, stond er. Een rit die ik nooit maakte, maar als iedereen dat moest betalen voor niet geleverd vervoer lijkt het GVB toch een beetje op een maffiaorganisatie. Misschien was dat geld bedoeld voor gebruik van het perron, waar de worst werd voorgehouden. Of als lesgeld. Om te leren dat openbaar vervoer et voor groentjes is. In meer dan één opzicht, dat woord…

4 REACTIES

  1. Mensen maken niet alleen gebruik van het openbaar vervoer om er zelf beter van te worden maar ook om de maatschappij en de wereld een beetje beter te maken of om die althans minder snel naar de gallemiezen te helpen.

    Autorijden is tijdverspilling omdat je niets anders kunt doen dan sturen en opletten terwijl je in bus, tram en trein kunt lezen, naar de omgeving kijken of dutten.

    Het openbaar vervoer blijft of wordt slecht als men toch steeds de auto neemt, ook als het ov een goed alternatief is.

  2. Johan heeft hier een juiste weergave gegeven van hoe het vaak gaat bij “sneltram” 5 en 51. Toen ik nog dagelijks in de stad moest zijn, stond ik ook zo menigmaal me te ergeren bij station Zuid. Men heeft bij de aanleg gewoon vergeten om een flink aantal passeerstations aan te leggen, waar defecte trams ( en die zijn er nogal eens) tijdelijk gestald konden worden. Dit probleem speelt al vanaf 1990 toen deze trams begonnen terijden. Ook dat opschuiven van trammetje komt zo , is ook werkelijk iets om je kapot aan te ergeren.
    Uit de reactie van de hr App blijkt wel dat deze nooit veel van deze “sneltrams” gebruikt heeft en dutten lijkt me ook niet handig, want dan loopt deze hr. gerede kans dat zijn portemonnee gerold wordt, m.n. in de binnenstad.
    Als alles goed gaat is het een prachtverbinding, maar ja als…….

  3. Klagen zou zin moeten hebben. In een gemeente waarin klagers louter als zeurpieten en lastpakken worden beschouwt, levert het echter geen verbetering op.

    Politiek en journalistiek laten het afweten, getuige deze column van een typische ov-hater die smalend schrijft over ‘groentjes’.

    De aanduidingen op de halte Handelsplein zouden inderdaad veel duidelijker moeten zijn zodat je al vanaf een afstand kunt zien of je moet hollen om de vertrekkende tram te halen.

    Frank, als Stadspleinbewoners nemen wij natuurlijk vrijwel altijd de bus. Het verplaatsen en vervolgens opheffen van oa halte Heemraadschapslaan is een schande. Klagen hielp niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here