Het openbaar vervoer op en rond Schiphol is sinds woensdag een stuk milieuvriendelijker, dankzij 100 elektrische bussen die samen de grootste emissieloze busvloot van Europa vormen. In 2021 zal die uitgroeien tot 258 elektrische bussen. Overigens bestaat er, zoals bekend, in Amstelveen veel verzet tegen de aan de nieuwe concessie gekoppelde dienstregeling.

Dat neemt niet weg dat er volgens Connexxion en Vervoerregio milieuwinst is geboekt. Schiphol en het gebied daaromheen behoren tot de concessie Amstelland-Meerlanden, waartoe de gemeentes Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel (behalve Duivendrecht), Uithoorn en Haarlemmermeer behoren. De concessie, die vorig jaar is gewonnen door Connexxion, loopt tot 11 december 2027 en heeft een waarde van circa € 100 miljoen per jaar (waarvan € 40,5 miljoen subsidie vanuit de Vervoerregio Amsterdam). De Vervoerregio en Schiphol besloten na onderzoek om emissieloze bussen als voorwaarde op te nemen in de aanbesteding. Schiphol realiseerde en financierde de infrastructuur voor de laadpunten op het grondgebied van de luchthaven.

Volgens Bart Schmeink, CEO Transdev Nederland, is de gemeente Amsterdam door de nieuwe vloot klaar voor de toekomst. En Pieter Litjens, portefeuillehouder OV Vervoerregio Amsterdam, spreekt over een zeer innovatief project “waarin we door samenwerking tot een bijzonder mooi resultaat voor reizigers en bewoners zijn gekomen.”

Eerste stap

De overheden in Nederland hebben een bestuursakkoord gesloten om uiterlijk vanaf 2025 alleen nog maar bussen aan te schaffen die vrij van de uitstoot van schadelijke stoffen zijn. “Dit is daarin een grote eerste stap”, zegt Litjens.

Miriam Hoekstra-van der Deen, Directeur Airport Operations Schiphol: “Schiphol is meer dan alleen vliegtuigen. Het is een van de grootste knooppunten van het Nederlandse openbaar vervoer. Het is fantastisch dat vanaf nu elke dag duizenden reizigers, forensen en werknemers hier in een duurzame bus stappen. Schiphol heeft dat met veel enthousiasme aangejaagd en er heel graag onze bijdrage aan geleverd. Uiteindelijk willen we dat Schiphol in 2040 klimaatneutraal is. Deze samenwerking met Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam is daarin een grote stap.”

Snel- en langzaamladers

De door VDL geproduceerde bussen zijn 18 meter lang en hebben – afhankelijk van het exacte type – plaats voor maximaal 117 (Schipholnet) of 120 (R-net) passagiers. Ze rijden 24 uur per dag en hebben een batterij capaciteit van 170 kWh. De actieradius van een bus met volle batterij is maximaal 80 kilometer, uitgaande van een verbruik van 2 kWh per kilometer.

De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Snelladen gaat met 450kWh en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30kWh en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. Opladen gebeurt nu op Schiphol P30, Knooppunt Schiphol Noord, aan de Cateringweg op Schiphol en in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlokaties in Haarlem en Schiphol Zuid.

Circa 500 chauffeurs hebben een speciale ZE rij instructie gehad (inclusief hoe je veilig moet laden). In totaal zijn er 550 collega’s opgeleid, waaronder ook wagenwassers en ander personeel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.