‘Genoeg is genoeg’ is de kern van de in een zogenoemd Position Paper over Schiphol vastgelegd uitgangspunt van de Amstelveense politiek. De gemeenteraad besloot woensdag dat de luchthaven niet maar door kan groeien, zonder eerst de al gemaakte afspraken daarover na te komen.
De politieke partijen in de raad vinden dat er nu wel genoeg overlast aan de burgers wordt bezorgd en het aantal vluchten niet meer mag toenemen. Vooral de nachtvluchten zijn een bedreiging voor de gezondheid, meent wethouder Herbert Raat, wiens VVD-fractie overigens al eerder heeft geklaagd. In het document over de houding die Amstelveen tegenover Schiphol inneemt, worden behalve de toenemende geluidshinder, ook veiligheid en luchtkwaliteit genoemd. Maar ook het behoud van werkgelegenheid door de luchtvaartsector.
Upgrading
GroenLinks wilde – met steun van Burgerbelangen (bbA), SP, CDA en ChristenUnie – een amendement aan het beleidsdocument toevoegen, waarin overigens heel opvattingen van die landelijke partij doorklonken, zoals de vervanging van vlieg- door treinreizen en het belasten van kerosine. Het amendement, ingediend door GroenLinks-raadslid Lennart de Looze, werd verworpen, onder meer omdat het teveel op politieke details zou ingaan. Looze zelf noemde het een ‘upgrading’ van het beleidsdocument.
Overigens ging men wel akkoord met een amendement van het raadslid Arnout van den Bosch van coalitiepartij PvdA, die zei dat treinen een goed alternatief voor vliegreizen zijn. Hij pleitte ook voor snelle opening voor meer vliegverkeer van de luchthaven Lelystad, waardoor Schiphol kan worden ontlast. Maar zijn eigen partij in Flevoland, waartoe Lelystad behoort, denkt het tegenovergestelde, merkte Bert de Pijper van de ChristenUnie op.
BRS
Volgens Raat trekken de gemeenten rond Schiphol gezamenlijk op en is het lokale beleid goeddeels ook dat van BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol), waar hij deel van uit maakt. Hij zei dat in het beleid van de gemeente vooral dat van BRS en niet dat van zijn partij, de VVD, is gevolgd. Landelijk denkt die trouwens heel anders, meer economie-gericht, dan plaatselijk. Raat ziet veel in stadsgesprekken over de luchthaven.
Over groei van Schiphol wil de gemeente niet praten, voordat er maatregelen zijn genomen om hinder tegen te gaan, zei Raat. Daarover gaat hij naar zijn zeggen rechtstreeks in gesprek met het ministerie en politieke partijen in de Tweede Kamer. Hij vindt overigens dat zijn partijgenote, minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, weinig oog heeft voor de veiligheid in de omgeving van Schiphol en teveel inzet op groei van de luchthaven.
Fijnstof
Over fijnstof wil hij de resultaten van een op dit moment gevoerd onderzoek van RIVM
afwachten, terwijl Looze, vooruitlopend daarop een eigen onderzoek wenst te starten. “Het is een illusie te denken dat Amstelveen dat kan zonder het RIVM”, zei Raat. Hij zelf ziet veel in een luchthaven in zee, meldde hij meermalen. Dat staat ook in het Position Paper, door Sandra van Engelen van het CDA gezien als een startnotitie, waar in de loop van de tijd nog van alles aan kan worden veranderd. Maar wat GroenLinks nu allemaal wilde, nationale en internationale politiek bedrijvend, vond zij kennelijk te ver gaan.
De Looze van GroenLinks vroeg zich, bij het ontraden van het amendement door B&W, af waar dan de uitgestoken hand van het college blijft. En dat de wethouder over een illusie sprak als het om een eigen onderzoek naar fijnstof ging, kon hij ook niet goed begrijpen. Hij was het er wel mee eens dat genoeg ook genoeg is wat de groei betreft, maar noemde wat hij voorstelde een verdergaande visie, een ‘Position Paper 2.0’. De Looze: “Wij nemen geen genoegen met een stuk waar wij het in wezen niet helemaal mee eens zijn.” Er staan, antwoordde hij Arnout van den Bosch van coalitiepartij PvdA, geen concrete voorstellen in het stuk.
Hoopgevend, maar jammer dat de raad niet het amendement van GL-er De Looze heeft aanvaard. De coalitie is kennelijk bang voor te veel concessies aan de oppositie, terwijl die eigenlijk niet méér waren dan consequenties van haar eigen opvattingen en stellingname mbt leefbaarheid en duurzaamheid.
Lokale politiek is het fundament van nationale en internationale politiek. Het is geen vrome wens maar een dringende noodzaak om aan te dringen op het belasten van kerosine en vliegtickets. Het streven om vliegreizen zoveel mogelijk te vervangen door treinreizen, moet daarom gesteund worden door burgers en hun lokale volksvertegenwoordigers.
Lennart de Looze (GL) had alle gelijk van de wereld door aan te dringen op deze ‘upgrading’ van het beleidsdocument van B&W dat hierdoor aan relevantie en democratische geldigheid had gewonnen. Een gemiste kans.
VVD gebruikt oa veiligheid hier als argument , maar aan de andere kant wil zij bij Kronenburg woningen neerzetten. Dat snap ik niet zo!
De VVD draait mee met de heersende wind. Het is allemaal nog een beetje ongeloofwaardig, maar hopelijk gaan de neoliberalen inzien dat zij het verkeerde pad hadden gekozen en dat zij nu het goede moeten zien te vinden. Zij hebben tenslotte ook (klein)kinderen en sommigen van hen kunnen misschien verder kijken dan hun eigenbelang.
Wereldvreemd, onrealistisch en slecht voor Amstelveen
Wat goed is voor de wereld, is slecht voor Amstelveen. Wat goed is voor Amstelveen is slecht voor de wereld.
Wat goed is voor de korte termijn, is slecht voor de lange termijn. Wat goed is voor de lange termijn, is een opgave voor de korte termijn.
Vervanging van vliegreizen door treinreizen en het belasten van kerosine zijn heus niet alleen opvattingen van Groen Links. Steeds meer mensen, van links tot rechts, van jong tot oud, worden verstandig en gaan hun medeverantwoordelijkheid voor de toekomst beseffen. Genoemde maatregelen (en vele andere) zijn onontkoombaar. Dus waarom ermee wachten?