Het mag dan met de verlaagde bussluis op de Noordammerlaan, bij de Urbanuslerk in Bovenkerk, volgens velen niet helemaal snor zitten het weerhield de gemeentelijke handhaving, zeg maar de boa’s, er niet van de laatste weken achttien boetes van € 129 uit te delen aan automobilisten die er overheen reden.

Dat passeren is uitsluitend toegestaan voor buslijn 171 en verboden voor overig gemotoriseerd verkeer, zegt de gemeente.

Niet voor niets

Eind juni is de bussluis op verzoek van Connexxion verlaagd, omdat buslijn 171 sinds 21 juli met elektrische bussen wordt uitgevoerd. Daar zagen ook automobilisten kennelijk brood in, omdat ook die er vrij moeiteloos overheen konden rijden. Naast dat het passeren van een bussluis voor gemotoriseerd verkeer verboden is, ligt deze hier niet voor niets, zegt de gemeente. Die heeft naar eigen zeggen in een knip voor doorgaand verkeer (over de Legmeerdijk) leefbaarheid en verkeersveiligheid in heel Bovenkerk op het oog.

Camera

Volgens verkeerswethouder Herbert Raat, die ook verantwoordelijk is voor Handhaving, heeft de gemeente die handhaving sinds de verlaging direct geïntensiveerd. “Onze handhavers zijn meerdere keren per dag aanwezig en delen direct een boete uit bij overtredingen,” zegt hij. “Ook bij de bussluis in Westwijk controleert handhaving dagelijks. Wij willen op beide locaties gemeentelijke handhavingscamera’s plaatsen. Net als in het Oude Dorp en op het Kazernepad om beter op scooters op het fietspad te kunnen controleren.” Overigens is toestemming van het Openbaar Ministerie (OM) voor die camera’s nodig. Raat: “We hebben nu een deskundige ingeschakeld die ons helpt om het aanvraagproces te kunnen versnellen.” Een boete voor het passeren van de bussluis kost €120, exclusief €9 administratiekosten.

Buslijn 171

De gemeente zegt dus de bussluis op verzoek van Connexxion te hebben verlaagd. Het alternatief was tijdelijk een andere route te rijden met buslijn 171 via Salamander en Zetterij. In het belang van de reiziger en een eenduidige lijnvoering is volgens B en W besloten de bussluis aan te passen, zodat Connexxion de reguliere route kan blijven rijden.

In gesprek met omwonenden

11 REACTIES

  1. De prethouder wil beter op scooters op het fietspad kunnen controleren. Hè, hè. Wanneer gaat hij fatbikes gelijk stellen scooters? Zij zijn namelijk minstens even hinderlijk en gevaarlijk, niet alleen op fietspaden maar ook in voetgangersgebieden.

  2. Het Stadsplein is een voetgangersgebied waarin scooters en fatbikes worden gedoogd door de prethouder, met goedvinden van de gemeenteraad. Dat is vervelend voor bezoekers en spelende kinderen. Maar ja, wat doe je er tegen als het bestuur niet doet wat het moet doen. De lokale pers vindt een goede verstandhouding met bestuur en politiek belangrijker dan democratische waakhond spelen.

    Zo goed, JB?

    • De hr. Van Waning wil dat er constant 30 handhavers op het Stadshart zijn die minimaal 3 x / etmaal drijfjachten organiseren op scooters , fat bikes enz. , terwijl overal elders in de gemeente de bermen bezaaid liggen met brokstukken van deze voertuigen en kreunende of overleden berijders. 🤡😜🤡

  3. Wat een onzin, Frank. Je overdrijft schromelijk. Zo nu en dan een stevige bekeuring doet wonderen. Dat wordt snel doorgegeven via de socials.

    Ik had het Stadsplein trouwens niet genoemd, zoals JB terecht opmerkte. Dankzij de liberale prethouder heeft Amstelveen een veel breder handhavingsprobleem.

  4. Regen? Laat me niet lachen. Achttien boetes in een periode van een aantal weken zijn hooguit een paar verdwaalde regendruppels op een mooie zomerdag. Handhaving kan men beter niet aan de VVD overlaten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.