Maandag (15 januari) zijn de (herstel) werkzaamheden begonnen aan het baanvak Parklaan-Molenweg van de Electrische Museumtramlijn. Die duren ongeveer vier weken en zijn nodig wegens verzakkingen, waarmee dat deel van de museumlijn al een deel heeft te kampen.
“De grote werkzaamheden worden overdag uitgevoerd, hoewel het niet uitgesloten kan worden dat er enige werkzaamheden in de avonduren zullen plaatsvinden”, zegt de EMA, de exploitant van de museumlijn.
Amstelveenlijn
Hinder is intussen niet uitgesloten, maar alles blijft wel bereikbaar, meldt de EMA. De overweg bij de Parklaan wordt opgebroken en zal enige tijd met rijplaten worden uitgerust. Tijdens de werkzaamheden worden ook de sporen vernieuwd. Hiervoor wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van onderdelen die afkomstig zijn van de Amstelveenlijn.
Die tram is zo’n kostbare hobby van wethouder Raat (VVD) waarvan relatief veel te weinig mensen profiteren. Maak er een doorgaand fietspad van. Daar hebben veel meer plezier van en het past ook in de klimaatdoelstellingen: Minder energieverspilling, minder luchtvervuiling, minder lawaai en minder opwarming.
Die historische tram hoort op het Museumplein. (Met de Rotterdamse Lijn 16 ging ik vroeger naar school.)
Ging u dan vroeger met de paardentram naar school?
Tramijn 16 van de RET reed tot 1968 van Kralingen naar het centrum. Correctie: Ik reed er niet mee naar school maar naar de bioscoop, de Lijnbaan, etc. Ik fietste naar het Erasmiaans gymnasium vlakbij museum Boijmans.