Terwijl buurgemeente Amsterdam de stroom niet meer aan kan, wil Amstelveen kennelijk graag wat van die toeristen daar overnemen. Maar partijen in de gemeenteraad die de mond vol hebben over citymarketing, weten blijkbaar óók niet een sterk punt te noemen, waarom men er heen moet komen. Zij komen met een lange lijst, variërend van groen en heemparken tot musea en winkelcentrum. En juist die veelheid is het probleem.
Het woord citymarketing is trouwens vervangen door het begrip ‘stadspromotie’, vertelde wethouder Floor Gordon donderdagavond tegen de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen. Maar Ties Eigenhuis van het CDA vroeg of men nu eigenlijk toeristen of klanten van ondernemers wil. Of zoals fractievoorzitter Adriaans van de SP het zei: “Wat voor toerisme willen we wel en welk niet?” Op die vragen kwam geen duidelijk antwoord van B&W. Nou ja, men laat er weer een bureau op los voor onderzoek en komt binnenkort met een stuk erover, meldde Gordon.
Blijven steken
Citymarketing, zei Bert de Pijper van de ChristenUnie is in de plannen blijven steken. Amsterdam heeft aan een naam genoeg. Het is de stad van drugs en hoeren, het Rijksmuseum en Van Gogh Museum. Met Amstelveen ligt dat anders. Er is veel, maar eigenlijk van alles niet genoeg.
En de hotels in Kronenburg worden bevolkt door mensen die spoorslags de tram naar Amsterdam nemen, zonder Amstelveen ook maar een blik waardig te gunnen. En zij zitten in Kronenburg ook vlakbij de Zuidas.
Ik lees nu al jaren over dit geleuter. Accepteer nu gewoon dat in Amstelveen geen toerist zal komen, omdat er niets te beleven valt en dat willen we gewoon zo houden als we eerlijk zijn. Geen lallende Engelsen of kuddes Chinezen en Japanners die door de stad heengejaagd worden voor Europe in a week!