Moet iedere Amstelveense inwoner voor parkeren gaan betalen? Dat is een van de vragen die ambtenaren woensdag bij de gemeenteraad op tafel legden. Zij spraken en een zogeheten raadsgesprek over het toekomstige parkeerbeleid.
Natuurlijk kan het bestaande beleid, met misschien een paar kleine aanpassingen, blijven bestaan. Maar de ambtenaren legden de raad ook enkele andere opties voor, zoals dat héél Amstelveen meebetaalt aan de parkeerbelasting, maar dan overal zijn of haar auto kan neerzetten.
Aanwijzen
Het is dan wel de bedoeling dat er een aparte meting komt voor de avond en in het weekend. Want het is namelijk niet altijd gezegd dat de parkeerdruk dan even hoog is. Er zijn tal van beleidsstukken die over parkeren in de stad gaan. Ambtenaren noemden de parkeerverordening, de beleidsregels ‘aanvraag en afgifte parkeervergunning’, de verordening parkeerbelasting en het ‘aanwijzingsbesluit’. In dat laatste staan onder meer de straten waar betaald parkeren geldt en tegen welk tarief op welke tijden. Nadat de gemeenteraad het beleid heeft vastgesteld voeren B&W – en uiteindelijk de ambtenaren – het uit.
Parkeerdruk
Door de hoge en in de hele stad doorgevoerde tarieven in Amsterdam zijn er steeds meer mensen die hun wagen hier parkeren. Als gevold daarvan ontstond een olievlekwerking in Amstelveen, die begon in Randwijck. Inmiddels is ook bijvoorbeeld langs de hele tramlijn 25 betaald parkeren ingevoerd en bij R-net haltes, wegens bijvoorbeeld het parkeren van degenen op weeg zijn naar Schiphol. Door bijvoorbeeld de parkeerdrukmeting ’s nachts te laten plaats vinden vist men er de forenzen wel uit. Als er ’s nachts 85% gemeten wordt en overdag 60%, weet men op het raadhuis genoeg. Die 85% op een gebied van vier hectare is voldoende om daar betaald parkeren (met vergunning) door te voeren. Overigens geldt het betaald parkeren in Randwijck van maandag tot en met vrijdag. “Waarom niet meteen de zaterdag er bij gepakt?”, vroeg VVD-raadslid Menno van Leeuwen zich af.
Opties
Behalve handhaving van het nu bestaande beleid, met hier en daar een kleine aanpassing, zij er twee ingrijpender opties, waar de gemeenteraad moet kiezen. De eerste daarvan is dat men inderdaad de parkeerdruk in de avond en het weekend meet en daarvan uitgaat voor het invoeren van betaald parkeren en die criteria ook meeweegt bij eventuele uitbreiding van de betaald parkeergebieden. Daarbij zou dan de kans bestaan voor een progressief tarief voor lang parkeerders. De frequentie van de meting zou dan omhoog moeten van eenmaal per twee jaar naar dat elk half jaar of jaar te laten plaatsvinden en er komen specifieke terreinen voor lag parkeerders. Ambtenaren zien daar veel voordelen in, vooral het voorkomen van overlast en een snellere aanpak daarvan. Ook verwachten zij minder weerstand van inwoner. Als nadeel zien zij wel dat meer bu8rgers gaat betalen, terwijl er nog geen overlast is vastgesteld.
En dan is er optie 3 waarin heel Amstelveen belasting betaalt voor parkeren, maar of daarvoor draagkracht bestaat is de vraag.