Edwin van der Waal

De gemeente moet zich door de Vervoersregio niet de kaas van het brood laten eten, zei wethouder Rob Ellermeijer van verkeer en vervoer dinsdag in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur. Hij sloot zich daarmee aan bij raadslid Edwin van der Waal van D66. Die is een van de vijf Amstelveense vertegenwoordigers in de regioraad. Hij ergerde zich in feite opnieuw aan de democratische legitimiteit daarvan, waardoor het openbaar vervoer in Amstelveen is verslechterd.

De vijf Amstelveense vertegenwoordigers – Edwin van der Waal (D66), Arjan Gerritsen

Arnout van den Bosch

(VVD) , Arnout van den Bosch (PvdA), Patrick Adriaans (SP) en Lennart de Looze ( GroenLInks) onderstrepen allemaal die koers. Zo zetten ook zij hard in op het terugbrengen van de halte Grote Beer. Cijfers laten zien dat die zeer populair was. Het is een centrale locatie in de wijk en de afstand naar de eerst volgende halte is groot. Daarnaast bestaat het risico dat hierdoor minder mensen gebruik maken van het openbaar vervoer en het autogebruik richting Amsterdam toeneemt.

Ook de bereikbaarheid van het ziekenhuis blijft ondermaats. De frequentie van buslijn 174 moet omhoog in de avonduren en het weekend om ziekenhuisbezoek ook dan met openbaar vervoer mogelijk te maken. Het zijn allemaal consequenties van het Verkeersplan 2018 en de daarop volgende nieuwe regeling van het openbaar vervoer door concessiehouder Connexxion.

Over het verkeersplan 2019 zijn diverse rapporten verschenen, onder meer van het in mobiliteit gespecialiseerde bureau Goudappel Coffeng en de vervoerscommissie van de Amstelland Meerlanden gemeenten.

Dagelijks bestuur

Maar die zijn alleen door het dagelijks bestuur van de Vervoersregio beoordeeld, dat daarover op het laatste moment een brief aan de raadsleden stuurde. “Er zou in de Vervoersraad over gediscussieerd moeten worden, maar blijkbaar beslist het dagelijks bestuur`, zei Van der Waal. Hij heeft er met vertegenwoordigers van andere (sub) regio’s over gesproken. Zij klacht is dat Amstelveen, zoals met de nu geldende dienstregeling van Connexxion is gebeurd, besluiten worden genomen waarbij Amstelveen helemaal niet is betrokken. Volgens De Waal moeten de situatie van het openbaar vervoer in de gemeente en de onderzoeksrapporten op de agenda komen in de raad van de Vervoersregio. In elk geval moet het anders gaan met het Vervoersplan voor 2020, vindt hij. Hij herhaalde de klachten de onder de bevolking leven over bijvoorbeeld de slechte bereikbaarheid met openbaar vervoer van ziekenhuis en raadhuis en het opheffen van diverse haltes, alsmede het verdwijnen van bepaalde bus-trajecten. “De Vervoersregio bepaalt”, verzuchtte Van der Waal.

Informatie

Martin Kortekaas. Foto: Katja Mali.

De raadsleden Gerritsen  (VVD) en Van den Bosch (PvdA) waren het met hem eens. En voorzitter Martin Kortekaas van de commissie zei dat het ‘onheilspellend’ klinkt, wat Van der Waal allemaal zei. Van den Bosch: “Wij moeten redden wat er te redden valt.” Gerritsen meldde dat er is gesproken met vertegenwoordigers van de gemeenten Aalsmeer, Uithoorn en Haarlemmermeer en een motie wordt voorbereid die in de raad van de Vervoersregio wordt ingediend.

Wethouder Ellermeijer zei het goed te vinden dat de raadsleden samen met B&W strijden voor beter openbaar vervoer in Amstelveen. Hij constateerde dat in het verleden over de gemeente is beslist en niet of nauwelijks met haar. De informatie uit de regioraad verloopt volgens hem ook heel traag.

Evaluatie

De concessie wordt in oktober geëvalueerd om verdere verbeterpunten door te voeren in het Vervoerplan 2020. De Amstelveense regioraadsleden willen dat daarin ook het volledige traject van buslijn 199 wordt hersteld. Het in Amstelveen verdwijnen (m.u.v. Westwijk) van deze  belangrijke buslijn, die ook ziekenhuis Amstelland aandeed,  blijft een enorm gemis voor Amstelveen. Ook blijft de fijnmazigheid van het openbaar vervoer is volgens de raadsleden niet optimaal.  B&W zeggen in de evaluatie ook dat te willen meenemen.

 

 

3 REACTIES

  1. Amstelveense raadsleden maken al jaren deel uit van de regioraad, maar zijn er kennelijk onlangs pas achtergekomen hoe de besluitvorming plaatsvindt. Ik ben sprakeloos.

    • 300% mee eens. Over amateurs gesproken die in de regioraad en gemeenteraad zitten. Tevens is die regioraad een volstrekt ondemocratisch orgaan, waarop de bevolking geen enkele invloed op heeft.

  2. Nog even een reactie op een heel oud bericht. Anno 2020 is het nog steeds heel droevig gesteld met de fijnmazigheid van het ov in sommige wijken. ( waardoor je als je goed ter been bent en pech hebt minimaal een kwartier moet lopen) . Moet je nagaan wat dit betekent voor de ouderen onder ons en voor het toenemende autoverkeer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.