Dat Actief voor Amstelveen (AVA) met de coalitie (VVD, D66 en PvdA), anders dan de andere lokale partij bbA (Burgerbelangen Amstelveen), een amendement in de jongste raadsvergadering indiende om het aandeel in Stedin tot het maximum van zes miljoen op te schroeven, verdedigt zij achteraf met de mededeling dat daardoor een win-win situatie ontstaat.

Het amendement kreeg overigens steun van CDA, Lijst Höcker en seniorenpartij OCA. De aldus gevormde meerderheid stemde voor ophoging van het nu drie miljoen omvattende amendement. Stedin had daar de aandeelhouders om gevraagd.

Win-win

De win-win situatie bestaat volgens AVA uit het feit dat de eerste drie jaren € 180.000 dividend wordt uitgekeerd. Maar daarvoor moet Amstelveen wel zes miljoen in aandelen investeren in het elektriciteitsnet van Stedin. Omdat in Amstelveen Liander de elektriciteit verzorgt, hadden tegenstanders liever gezien dat men aandelen daarin kocht.

Duurzaam

De één procent die mogelijk na drie jaar volgt (zestig mille) mis volgens AVA beter dan de negatieve rente die financiële instellingen nu al heffen of gaan heffen, vindt AVA. “Een mooie spaarpot voor de volgende generatie”, zei fractievoorzitter Michel Becker in de gemeenteraadsvergadering. “Ook de toezegging van Stedin geld te investeren in een duurzaam netwerk voor transport in overbodige gasleidingen en deze geschikt te maken voor waterstof of groengas, sterkt AVA in het nemen van deze beslissing.” In Amstelveen heeft men Stedin alleen voor gas, maar daarin investeert men via de aandelen niet.

Zwarte Kat

AVA stemde tegen wijziging van het ter plekke geldende bestemmingsplan, waardoor de bouw van drie villa’s op het terrein van het voormalige café De Zwarte Kat. De omwonenden, de gelijknamige buurtschap, zijn tegen en gaan naar de Raad van State. In de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN)

Bleek trouwens al dat de politieke meerderheid voor de bouw zou stemmen. “AVA is, samen met het bestuur van de dorpsraad Nes aan de Amstel, bewoners en insprekers, zeer ontstemd over het participatie proces in deze”, zegt fractievoorzitter Michel Becker. Bewoners kondigen naar zijn mening terecht aan deze historische beslissing aan te vechten bij de Raad van State. ”Voor AVA restte nu niet anders dan tegen dit voorstel te stemmen.” Sloop en nieuwbouw gaan ter plekke door als het aan de andere  lokale partij BBA, de lijst Höcker, het CDA en de coalitiepartijen VVD, D66 en PvdA ligt.

Busstation

De motie van GL, waarin een onderzoek naar verplaatsing van het bestaande busstation in het Stadshart wordt bepleit, vond wel genade in de ogen van AVA, die de motie mee indiende, maar niet in die van de meerderheid van de raad. Zij werd ook door B&W ontraden, zodat de coalitie er sowieso niet van wilde weten

“AVA krijgt o.a. van slecht ter been zijnde ouderen en moeders met een kinderwagen, de klacht dat de afstand tussen busstation en de tram/ metrolijn veel te groot is,” zegt fractievoorzitter Michel Becker. “Natuurlijk is het complex om het busstation in zijn geheel te verplaatsen, maar AVA steunt het voorstel om in ieder geval te onderzoeken hoe deze afstand te minimaliseren.”

Van de coalitie begrepen PvdA en D66 het probleem wel, maar spraken als coalitiepartijen geen steun uit, zegt Becker. “De  motie werd door de indieners aangehouden tot de volgende raadsvergadering, met de kans deze in een andere vorm alsnog in te dienen.”

7 REACTIES

  1. Dat van de Zwarte Kat wordt blijkbaar een gelopen race, hoe spijtig ik het ook vind. Maar zou een gelijknamig soort café niet verplaatst kunnen worden meer richting Brasserie 10 tegen de Amsteldijk aan. Parkeerplaats is dan vlakbij ( die van de golfvelden en Brasserie 10) . Het publiek is ook heel anders. Die toekomstige Zwarte Kat trekt daar meer de omwonenden, de jeugd in de weekenden en overdag passanten zoals fietsers, wandelaars, en waterrecreanten. Lijkt me toch wel een leuk project voor Loogman. Horeca trekt tenslotte horeca. Lijkt me toch het overwegen waard.

  2. De heer en mevrouw Loogman hebben hun handen vol (en na de lockdown hun portemonnaie leeg) aan Golfcentrum Amsteldijk en Brasserie10. Het parkeerterrein staat vaak helemaal vol. Aan de dijk staan daar al woningen. Daar is dus geen ruimte voor (en behoefte aan) nóg een horecazaak.

    Het is inderdaad jammer van de Zwarte Kat. Het zou voor de vele fietsers en sloepvaarders langs en op de Amstel een mooie uit- en afstapplek zijn.

    • Als u ėén blik werpt op Google Earth ziet u dat er wel ruimte is aan de dijk. Ook zijn er twee parkeerterreinen. Trouwens bij het oude café was maar erg weinig parkeerruimte en lagen er woningen vlak naast, wat hier niet eens het geval is.
      In de portemonnee van Loogman kan ik niet kijken , evenals u.
      Daarbij komt ook nog dat het publiek dat op de Zwarte Kat afkomt heel anders is dan op Brasserie 10. Maw dat bijt elkaar beslist niet. Dat zou u toch moeten weten als horecakenner. 😜😉😉

  3. Heel bijzonder dit. Een LOKALE Amstelveense politieke partij loopt te verdedigen dat beleggen in electrictieitsvorzieningen in Rotterdam, Dordrecht, Den Haag enzovoorts een goed verhaal is.

    Sinds wanneer zijn gemeentes beleggingsclubs!?

    Zo stelt AVA en Michel Bekker zich dus op..

    Die 6 miljoen kan ook in Amstelveen in de maatschappij, sociale zaken, openbaar vervoer of wat dan ook ten goede komen aan Amstelveners. Nu is de 6 miljoen jarenlang in aandelen geparkeerd.

    Het is maar waar je als lokale partij je prioriteiten legt.

    • Eens, misschien had AVA eens een motie in kunnen dienen om dit geld even te reserveren voor de hopelijke naweeën van Covid voor het MKB in Amstelveen of aan wat projecten voor woningen in de echte lage vrije sector of voor projecten waardoor ouderen die willen downsizen in de soc woningbouw door te laten stromen, opdat er wat woningen vrij komen voor starters, maar zover reikt de creatieve geest van Michel Becker blijkbaar niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.