Via een onderzoek wil de gemeente er achter komen of jongeren van 16 tot 25 jaar zijn in te zetten als influencer (beïnvloeder via sociale media) op het gebied van duurzaamheid in de richting van hun ouders.
“Het is vooral de bedoeling dat we jongeren vragen of ze mee willen praten en denken over duurzaamheid en van ze horen hoe ze willen participeren”, zegt een woordvoerster. “Natuurlijk is het daarnaast belangrijk dat kinderen in gesprek gaan met hun ouders over dit onderwerp.”
Klimaat
Volgens wethouder Floor Gordon bleek de laatste jaren dat jongeren een groen hart hebben. “Ze hebben een uitgesproken mening over de klimaatveranderingen en zijn bereid zich hiervoor in te zetten.” Het is duidelijk dat de ‘influencers’ ongeveer dezelfde mening moeten hebben als de gemeente over klimaat e energietransitie. Gordon: “We kijken er naar uit ze te betrekken bij een duurzaam Amstelveen”
“Op deze manier koppelen inspraak en duurzaamheid op een goede manier aan elkaar,” vindt haar collega en partijgenoot (D66) Frank Berkhout, wethouder Jeugd. “Het is van belang dat jongeren de kans krijgen hun stem te laten horen, maar ook om te kijken hoe we ze beter kunnen betrekken.”
Concept
De gemeente zoekt de geschiktste manier om de jongeren te betrekken bij het haar duurzaamheidsbeleid. Die zal uit het onderzoek moeten blijken. Dat bestaat uit een Instagram enquête die momenteel loopt, interviews met de doelgroep en interviews met experts op het gebied van ‘jongerenparticipatie en duurzaamheid’. Daaruit moet uiteindelijk een concept voortkomen.
Jongeren die willen meepraten over participatie of meer willen weten over het lopende onderzoek kunnen contact opnemen via robin.bakker@amstelveen.nl . Wegens COVID-19 vinden de gesprekken telefonisch of online plaats.