Ondernemers zijn tevredener over is Amstelveen dan gemiddeld hun collega’s elders in het land. Op vrijwel alle fronten is het bedrijfsleven beter uit. Dat blijkt het onderzoek in ruim zestig gemeenten, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl. Ook de inwoners waren over het algemeen tevreden over de houding van de lokale overheid. Althans de 1035 Amstelveners die meededen aan het onderzoek.
Zij waardeerden de lokale overheid met het rapportcijfer 7,1, iets hoger dan met gemiddelde van 6,7 in Nederland. Het komt er dus op neer dat alom de lokale overheid als ruim voldoende wordt beoordeeld.
Dienstverlening
In het onderzoek ging erom er achter te komen hoe inwoners over de dienstverlening van hun gemeente denken, hoe zij het groen waarderen en of zij zich erbij betrokken voelen.
De gemeentelijke dienstverlening (7,2) en digitale faciliteiten (7,2) scoren beiden boven landelijk gemiddelde (6,8). Ook over de communicatie van de gemeente zijn inwoners positiever dan andere gemeenten (7,0 versus 6,6), met name wat betreft het heldere taalgebruik. De gemeente scoort lager dan het landelijke gemiddelde op de vragen of het aanvragen van een product of dienst makkelijk was (74% versus 79%) en of de informatie juist en volledig was (71% versus 76%).
Buurten
Maar ook staat in de Amstelveense buurten niet zo voor elkaar als elders in het land. Ongeveer de helft van het aantal buurtbewoners (51%) staat voor anderen klaar; het gemiddelde in de andere gemeenten is bijna zestig procent (59).
Van de ondernemers vindt 53,9% de financiële heffingen hier te hoog, maar het landelijk gemiddelde op dat gebied is 60 procent. Ruim een derde van hen (34,9%) vindt de regeldruk te zwaar, maar landelijk is dat 43%.
Groen
Inwoners waarderen hun eigen leefomgeving met een 8,0, iets lager dan het landelijke gemiddelde van 8,2. Over de zorg voor de leefomgeving scoort de gemeente 7,2, versus landelijk 6,8. Amstelveners zijn in het bijzonder te spreken over de perken en plantsoenen in de gemeente. 78% vindt die goed onderhouden, tegen 62% in Nederland. Nog beter scoort Amstelveen omtrent groen in de eigen buurt, namelijk 88%, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat men daarover in het land ook wel tevreden is: 80%. Op het gebied van voorzieningen scoort de gemeente bovengemiddeld op het gebied van parkeergelegenheid. Basisscholen in de buurt zijn een aandachtspunt, zegt de gemeente.
Maar ook wat vrijwilligerswerk, verenigingsleven en naastenzorg kan men wat van andere gemeenten leren. Met vrijwilligerswerk houdt maar 35% zich bezig, tegenover het landelijke percentage van 47, met naastenzorg 43% (landelijk 47%) en bij het verengingsleven is 60% betrokken (64%).
Betrokken
De gemeente krijgt een 6,5 voor het betrekken van de inwoners bij het beleid versus een landelijk gemiddelde van 6,1. Het betekent dat democratie niet hoog vliegt bij de lokale overheid. Opvallend is dat inwoners vinden dat wijken voldoende betrokken worden bij de aanpak van leefbaarheid, maar dat de gemeente een groter beroep op inwoners zou kunnen doen om zelf een bijdrage te leveren.
“Ik zie dit onderzoek vooral als een kans om onze dienstverlening verder te verbeteren en nog beter te laten aansluiten op de behoeften van onze inwoners,” zegt burgemeester Tjapko Poppens.