De door de provincie Noord-Holland bedachte omleidingsroute en het uitstel voor onbepaalde tijd van de vervanging van de brug over de Amstel tussen Amstelveen en Ouder-Amstel zijn onacceptabel, vindt de VVD. Raadslid Arjan Gerritsen heeft in schriftelijke vragen aan B&W er op aangedrongen dat die snel gaan praten met de provincie, opdat die een nog dwars liggende perceeleigenaar eindelijk akkoord gaat met een kortere route naar de tijdelijke brug.
Voor zowel de omgeving als de provincie vormt de nieuwe brug een hoofdpijndossier, vindt Gerritsen. Volgens hem heeft Noord-Holland rond de brug fout op fout gestapeld. In elk geval moet de omleidingsroute, voorgesteld omdat men er minnelijk met de perceeleigenaar niet uitkomt, rap van tafel, vindt de VVD. “Die is er één van de buitencategorie en dat bedoel ik niet positief”, zegt Gerritsen (foto met omwonenden). “De provincie moet nu eindelijk eens orde op zaken stellen.”
Geen eigendom
Al jaren heeft de provincie Noord-Holland de vervanging van de brug in de N522 in voorbereiding. Vorig jaar zijn bomen gekapt en is de realisatie gestart, maar cruciale gronden voor een omleidingsroute in de directe nabijheid van de brug zijn nog niet in eigendom. Provincie en perceeleigenaar kwamen er tot op heden minnelijk niet uit en dat is volgens de VVD de reden van het uitstel van de realisatie.
Inloopdagen
De provincie hield van 29 juni tot en met 17 juli 2020 digitale inloopdagen, waar de beoogde nieuwe omleidingsroute voor auto’s is gepresenteerd. Die loopt via de Machineweg in de Middelpolder, langs het Oostelijk Halfrond en de Straat van Messina, via de Beneluxbaan terug naar de Oranjebaan. Geen optie, vindt de VVD in Amstelveen. ‘De route is te lang, deels niet geschikt voor veel autoverkeer en het zorgt voor een ongewenste scheiding tussen west en oost over een lange periode. Bewoners langs onder andere de Amsteldijk Noord en Oostermeerweg worden geacht om te rijden, terwijl ze aan de overkant in Ouderkerk a/d Amstel moeten zijn.’ De provincie heeft berekend dat de extra reistijd circa tien minuten is. Maar Gerritsen heeft twijfels over die berekening. “Als het straks drukker wordt op de weg is die tien minuten vooral in de ochtend- en avondspits verre van realistisch”, zegt hij. B&W moeten volgens hem bij de provincie nu pleiten voor wat hij ‘afronding van het minnelijke traject’ noemt. Het komt er dus op neer harder met de vuist op tafel te slaan.
Tijd en geld
“De voorbereiding van de nieuwe omleidingsroute kost tijd en geld”, zegt Gerritsen. “Naar mijn idee kost dat meer dan een wellicht gevoelige investering in particuliere grond. Het zou de provincie sieren als ze op deze wijze weten orde op zaken te stellen, zodat de oorspronkelijke omleidingsroute gerealiseerd kan worden en de vervanging van de Brug over de Amstel kan worden hervat.”