Ondanks een golf van protesten van bewoners en niet tot de horeca behorende ondernemers wordt de Dorpsstraat in het Oude Dorp tussen café Het Wapen en Museum Jan wordt afgesloten. De Stationsstraat en het zuidelijke deel van de Dorpsstraat worden alleen voor bewoners en ondernemers toegankelijk. Dit wordt geregeld met beweegbare paaltjes. Tegen het verkeersbesluit kan zes weken lang bezwaar worden gemaakt.
Met dat laatste is ten dele aan de bezwaren van bewoners tegemoet gekomen. B&W menen dat door de maatregelen verkeersveiligheid en leefbaarheid worden verbeterd. Eerder al besloten B&W tot de voorkeursvariant die de afsluiting van een deel van de Dorpsstraat inhield. Dat blijft zo en dat deel van de Dorpsstraat wordt ingericht als voetgangersgebied. Volgens verkeerswethouder Rob Ellermeijer draagt dat bij aan een verkeersluw Oude Dorp en het weren van doorgaand verkeer.
Bereikbaarheid
Er eerst ook eenrichtingsverkeer komen in de Stationsstraat en het zuidelijke deel van de Dorpsstraat, maar dat besluit van B&W sneuvelde onder de lawine van klachten. “Bewoners en ondernemers hechten grote waarde aan de bereikbaarheid”, zegt Ellermeijer. Dat bleek gedurende de inspraak. Bestemmingsverkeer kan nu toch in twee richtingen door de Stationsstraat en het zuidelijke deel van de Dorpsstraat blijven rijden (van Stationsstraat linksaf).
Auto te gast
Deze straten worden ingericht als een gebied waar de auto te gast is. “Op deze manier komen we de bewoners en ondernemers tegemoet en zorgen we er tegelijk voor dat het Oude Dorp verkeersluw wordt“, zegt Ellermeijer.
Paaltjes
De paaltjes komen bij de toegang aan de westkant in de Zuidelijke Dorpsstraat, na de toegang van de parkeerplaats voor Du Monde / Happy Bodies, en aan de oostkant in de Stationsstraat voor restaurant Haddock (na het straatje Tempelhof). De straatinrichting krijgt volgens de gemeente aan de oostkant, na het spoortje, een uitstraling van ‘shared space’, waar de auto te gast is.
Zetveld
Om te voorkomen dat sluipverkeer via de Badlaan en het Zetveld toch de Dorpsstraat in kan rijden komt er een knip tussen Zetveld en Veenplaats. Het college heeft woensdag 7 mei ingestemd met het verkeersbesluit, maar er kan dus zes weken lang nog bezwaar tegen worden gemaakt.
Zijn de bewoners inderdaad tegemoet gekomen zoals de wethouder betoogt? Ben benieuwd naar de reactie van die bewoners. De reactie van de (horeca)ondernemers laat zich raden.
Vooral als die (horeca) ondernemers zelf ook in de raad zitten of partijbobo’s zijn. Dit zal het vertrouwen van de burgers in de democratie echt sterken.
Op stedenbouwkundig en verkeerskundig gebied zijn door vorige gemeentebesturen zulke domme beslissingen genomen dat voor het huidige bestuur slechts ruimte is voor lapmiddelen die vaak nog erger zijn dan de kwaal van een onpraktisch stratenplan.
Zie A9, Beneluxbaan (zonder aansluiting op A9), Stadshart (geen binnenring, ongelukkige bevoorrading), Meander, Handweg, Keizer Karelweg als 2-baans doorgaande Noord-Zuidroute, etc.