Hoewel coronarichtlijnen de buitensport beperken, werkt de gemeente aan plannen om die na de crisis te faciliteren. Dat zegt sportwethouder Rob Ellermeijer. Individueel wandelen, hardlopen of fietsen is gezond, vindt hij. “Steeds vaker sporten en bewegen mensen buiten, niet gebonden aan een sportvereniging.”
Buitensporten in groepen en gebruik fitnesstoestellen in de openbare ruimte is er op dit moment even niet bij. Maar individueel ken men naar zijn mening wel het park of het bos ingaan voor een wandeling of een fietstocht. “In beweging blijven is juist nu belangrijk om de zinnen te verzetten. Mits iedereen zich houdt aan de richtlijnen die zijn gesteld.”
Onderzoek
Al vóór de coronacrisis voerde de gemeente een onderzoek uit naar de buitensportfaciliteiten in de openbare ruimte. Daaruit bleek dat de sport- en beweegmogelijkheden en de beleving beter kunnen. Verschillende beweegroutes zijn beter met elkaar te verbinden en door groene omgevingen te leiden. Ook de kwaliteit van fiets-, hardloop en wandelpaden kan beter. Verder werd onderzoek gedaan naar verlichting, wegbewijzering, watervoorzieningen en naar de zogenoemde urban gyms voor ‘buiten’ fitness.
Het onderzoek omvatte enquêtes, data-analyse van duizenden gebruikers van een sportapp en visuele waarneming. “We hebben nu goed in beeld waar wordt gesport in Amstelveen, welke routes het meest worden genomen, waar behoeftes liggen en wat we kunnen verbeteren”, legt Ellermeijer uit.
Actieplan
Op basis van het verkregen inzicht wordt een actieplan opgesteld voor korte, middellange en langere termijn, dat naar verwachting komend najaar klaar is. Een aantal korte termijnacties zal naar verwachting dit jaar al worden uitgevoerd, zegt de gemeente.
Korte termijn
“Op korte termijn kunnen we bijvoorbeeld de wegkwaliteit verbeteren op de meest gebruikte routes“, zegt Ellermeijer. Ook fitnesstoestellen en waterpunten zijn wat hem betreft al toe te voegen op plekken waar veel gestart en geëindigd wordt. “Daarnaast brengen we bewegwijzering aan op bijvoorbeeld 5 km-rondjes of 10 km-rondjes.”
Langere termijn
Voor de middellange en lange termijn wordt onder meer gedacht betere fietsverbindingen aan de oostkant van Amstelveen tussen Bankras / Kostverloren en Groenelaan en van de Amstel naar de Rondehoep. Ook de oost-west-fietsverbinding wordt nader bekeken en beoordeeld of wegen die in groene gebieden liggen -bijvoorbeeld tussen twee parken – beter geschikt zijn te maken als fietsroute. Daarbij kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een fietsstraat, waar de ‘auto te gast’ is. Zo wordt het mogelijk om meer te bewegen in een omgeving met een parkachtige beleving, vindt Ellermeijer.