Het volgens omwonenden uitsluitend door horecaondernemers gewenste plan, waarbij zij hun terrassen zouden kunnen vergroten, lijkt wethouder Rob Ellermeijer (VVD) de beste oplossing voor het verkeer in het Oude Dorp. Dat bleek dinsdag tijdens een door ongeveer zestig bewoners van die wijk bezochte informatieavond in de bibliotheek.

Rob Ellermeijer

Veel andere ondernemers en bewoners van het Oude Dorp zijn het met de door B&W uit zes varianten gekozen aanpassing niet eens. De gemeente wil de Dorpsstraat afsluiten tussen café Het Wapen tot Museum Jan van der Togt. En in de Stationsstraat éénrichtingverkeer invoeren, zodat men alleen van het Oude Dorp uit naar de Ouderkerkerlaan mag rijden.

Betrokkenheid

Met de massale opkomst uit de wijk was Ellermeijer wel blij. Hij zag daarin de grote betrokkenheid van de bewoners en ondernemers bij het onderwerp. Zij waren door de gemeente uitgenodigd om over zes varianten voor verbetering van de verkeersveiligheid te praten. Maar de voorkeur van B&W blijft bij de variant zij al, zonder overigens eerder de wijk erbij te betrekken, in de publiciteit brachten en goeddeels ook door de VVD is voorgesteld.

Beste

“Dit lijkt ons de beste variant, maar we blijven natuurlijk graag in gesprek over eventuele aanpassingen en alternatieven”, zei de wethouder. “We zitten nog midden in het proces en doen dit heel zorgvuldig.”

Hij riep de aanwezigen op vooral met beargumenteerde suggesties te komen. “Voor een besluit gebruiken we de input van drie soorten deskundigen: ambtenaren, extern adviesbureau Sweco en natuurlijk de ervaringsdeskundigen zelf, dat bent u.” De bewoners, de wijkraad en andere ondernemers dan in de horeca, schreven eerder een brandbrief vol zorgen aan B&W en vrezen door de gemeente als ervaringsdeskundigen niet serieus te worden genomen. Volgens sommigen worden zij toch door de beide andere partijen (ambtenaren en het externe bureau) overvleugeld. Zelf zijn zij bang dat de leefbaarheid in het Oude Dorp steeds minder wordt.

Inspraak

Tot en met 21 februari loopt nog de inspraakperiode, waarin iedereen met klachten over het voorstel van B&W kan komen. Daarna neemt het college een  ontwerpverkeersbesluit. Dat ligt dan weer zes weken ter inzage en men kan dan opnieuw bezwaren daartegen inbrengen, die officieel ‘zienswijzen’ heten.  Vervolgens wordt een definitief verkeersbesluit genomen waartegen, overigens bezwaar kan worden aangetekend.

4 REACTIES

  1. Nou, de gevestigde politieke& zakelijke belangen worden wel krachtdadig verdedigd door de gemeente. Of de bewoners en de horeca elders daar nou echt bij staan te springen?

  2. De VVD-wethouder was blij met de massale tegenstand van de inwoners tegen zijn plannen die waren gebaseerd op de wensen van VVD-ondernemers. Zo kennen wij de neoliberalen. Hoe komt die partij toch aan de meerderheid?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.