De School of Understanding (SoU)aan Pandora wil niet alleen klagen over het lerarentekort, maar samen met de ouders van de leerlingen en wethouder van onderwijs Frank Berkhout nadenken over oplossingen. En dáárvoor stakingsdag op donderdag 30 januari (13.00 uur) gebruiken. Behalve die dag is ook de volgende vrijdag voor nationale stakingen bedoeld.
Directeur en docente Christa Brandsen van de SoU heeft ook collega’s die in het onderwijs werkzaam zijn uitgenodigd op de eerste van de twee stakingsdagen naar het gemeentehuis te komen, waar ook de wethouder zich bij aansluit. Zij zelf zegt het geluk te hebben op een ‘mooie, innovatieve school’ te werken als leerkracht en directeur. “Bij ons op school gaan we uit van talenten in de breedste zin van het woord. Talenten van kinderen, maar ook talenten van teamleden en ouders,” schrijft zij haar collega’s in het onderwijs.
Problemen
Wat niet wegneemt dat men ook op de School of Understanding tegen problemen met vacatures aanloopt. “Momenteel hebben ook wij te maken met flinke uitdagingen voor het huidige lerarentekort.” De school staat ook wel achter de staking, die gericht is op het verminderen van de werkdruk en het aantrekkelijker maken voor mensen in het onderwijs te gaan werken door hogere salarissen te betalen.
Brainstormen
Op beide stakingsdagen wordt geen onderwijs gegeven op de SoU, maar kunnen kinderen van ouders die anders in de problemen komen er wel terecht. Leraren zijn ook aanwezig om verder te praten over wat er op de eerste stakingsdag uit te gekomen. “Maar wij verplichten onze leerkrachten tot niets”, zegt Brandsen. “Wie liever naar een stakingsbijeenkomst gaat, kan dat doen.”
Op 30 januari is er een bijeenkomst op het raadhuis van 13.00-17.00 om samen te brainstormen. “Het laatste uur schuift de wethouder van onderwijs, Frank Berkhout, ook aan. Tijdens dit uur zal er een terugkoppeling van de brainstormsessie van de verschillende groepjes en onderwerpen zijn”, schrijft Brandsen.
Het lijkt haar geweldig zowel lokaal als landelijk constructief aandacht te besteden aan oplossingen voor de ontstane problemen. “Niet enkel blijven klagen over het lerarentekort, maar samen met ouders kijken naar passende oplossingen.”
Presentatie
Van 13.00 tot 14.00 uur is er een presentatie over waar men staat als school. Ouders en andere geïnteresseerden krijgen daarin een eerlijk en inzichtelijk beeld van de tekorten qua personeel, hoe men dat tot nu toe oplost, welke consequenties dit heeft en wat het financieel gezien betekent. Daarna buigt men zich in diverse groepen over vier onderwerpen: kwaliteit van het onderwijs versus het lerarentekort, noodplan, werkdrukverlaging en PR. Van vier tot vijf uur is er een terugkoppeling van de verschillende groepen in bijzijn van de wethouder. Men verwacht ongeveer vijftig mensen. ”Wij willen de stakingsactie breder trekken”, zegt Brandsen.
Als oud-leerkracht zeg ik dat naast de lage salarissen ook de leerkrachten eens in de spiegel moeten kijken. Welk team zit nu te vergaderen tot 18.15, waarom moeten er tig bijscholingscursussen zijn, waarom rent een team achter een directie aan dat zich zo nodig wil profileren. Een school is in principe voor de basisvakken. Opvoeden moet men thuis doen. En als weer één of andere politicus komt met de opmerking. “ Dit is iets voor het onderwijs.” , dan moet het onderwijs komen met de wedervraag “ Wat schuift het.?”
En oplossingen bedenken? Daar is de politiek voor! Laat Berkhout liever met collega’s van andere steden die met hetzelfde probleem kampen een lobby hierover opzetten in Den Haag ipv nietsoplossende opmerkingen plaatsen en aanhoren op een schooltje.
Ik noem dat namelijk mensen aan het lijntje houden.