“Het parkeerbeleid blijft instabiel in uitvoering”, zegt de fractie van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) en zij vraagt zich af wat dat voor dit jaar verder betekent. Over het inmiddels gewijzigde parkeerbeleid wordt woensdag door de gemeenteraad gesproken. Hoewel het betaald parkeren voor heel Amstelveen, onder druk van de bewoners, terug is gedraaid door verkeerswethouder Herbert Raat, praat de raad woensdag over een nieuw beleid.
Luisterend naar de inwoners heeft het college van burgemeester en wethouders wel het betaald parkeren voor de oostzijde van Keizer Karelpark West ingetrokken, maar het gelijktijdig daarmee voorgestelde Oude Dorp en Kostverloren niet.
Frustratie
“Dit patroon van besluiten nemen en weer terugdraaien, zonder duidelijke lijn, roept vragen op over de uitvoerbaarheid van het nieuwe beleid”, zegt bbA. Volgens die fractie is essentieel dat het college niet alleen vooruitkijkt, maar ook leert van de fouten in de uitvoering van het oude beleid. Raadslid Dave Offenbach vindt het beleid instabiel en niet gebaseerd op representatieve cijfers. De gemeente breidt volgens hem de parkeerregulering steeds verder uit ook in gebieden zonder probleem. “In plaats van een duidelijke en transparante strategie te hanteren, wordt beleid afgedwongen op basis van aannames en angst voor het olievlekeffect”, zegt hij, wat naar zijn mening tot frustratie leidt bij bewoners en ondernemers. “Als de uitvoering van het huidige parkeerbeleid regelmatig faalt, hoe kunnen we erop vertrouwen dat het nieuwe beleid van 2025 wél goed wordt uitgevoerd?” Volgens Offenbach ziet men steeds hetzelfde patroon. Hij bedoelt daarmee dat plannen worden doorgevoerd en als er onrust komt bij de bevolking wordt die weer gedeeltelijk weer teruggedraaid. “Dit zorgt voor verwarring en frustratie bij inwoners en ondernemers.” Offenbach herinnert in dat verband aan drie recente beleidsplannen. In juli vorig jaar zou betaald parkeren in vier wijken worden ingevoerd, later is dat weer ingetrokken en in november stelde de gemeente een grootschalig parkeerplan voor dat óók sneuvelde toen meer dan zevenduizend burgers daar bezwaar tegen hadden. Deze maand is het plan voor het oosten van KKP West ingetrokken. Voorbeelden die volgens bbA tonen dat de uitvoering van het parkeerbeleid niet stabiel is. Naar de mening van Offenbach is het geen kwestie van papier, maar van een consequente uitvoering. “Door een helder plan en vooraf, gedurende het proces en achteraf duidelijke communicatie met burgers en bedrijven. Dat is precies waar het keer op keer misgaat,” zegt hij.
Cruciaal
Het is cruciaal dat de gemeenteraad niet alleen praat over nieuw beleid, maar ook stilstaat bij de fouten in de uitvoering van het oude. Offenbach heeft de volgende vragen: Hoe garandeert het college dat het parkeerbeleid 2025 niet opnieuw leidt tot uitvoeringsbesluit dat later weer moet worden ingetrokken? Welke structurele verbeteringen worden doorgevoerd om de uitvoering van het parkeerbeleid stabiel, representatief en voorspelbaar te maken? En hoe voorkomt het college dat het parkeerbeleid steeds opnieuw wordt aangepast onder druk van bezwaren, in plaats van vooraf goed doordacht te zijn?