De blijkbaar in (fiets) verkeer en openbaar vervoer gespecialiseerde GroenLinks-fractie in de gemeenteraad kreeg steun van het CDA. Samen stellen mondeling vragen in de eerstkomende vergadering van de raad (11 december, 21.00 uur) over de kwaliteit van de geregelde uitval van lijnen bij doorgetrokken Tramlijn 25. De raadsleden Gert Jan Slump (GL) en Arjen Siegmann (CDA) zijn van plan dat woensdag ter sprake te brengen en willen informatie en de noodzakelijke actie van de verkeerswethouder Herbert Raat.
De tramlijn is eigendom van het gemeentelijke vervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam.
Controle
De partijen zeggen signalen te hebben ontvangen van OV-gebruikende inwoners, die zeggen dat de uitvoering van de dienstregeling en frequentie van tramlijn 25 (De Uithoornlijn) te wensen overlaat. Volgens Slump komt het nogal eens voor dat de tram niet op tijd en vallen soms ritten uit. “Dat is heel storend voor mensen die op tijd op hun werk willen zijn of elders. De precieze uitval is nog niet in kaart gebracht, maar dat is dan ook wat we van het college willen horen.”
Siegmann zegt dat het GVB zich volgens inwoners verschuilt achter het argument dat er onder meer gebrek is aan personeel. “Maar dat valt niet te controleren”, zegt hij. “We willen dan ook dat het college van B&W dit gaat uitzoeken.”
Openbaar Vervoer
De twee herinneren eraan dat bij de opening van de nieuwe tramverbinding verschillende buslijnen zijn geschrapt, met als argument dat de Tram 25 dit allemaal goed maakt. De raadsleden maken zich zorgen over het effect dat een haperende dienstregeling kan hebben op de keuze voor vervoer. Irritatie bij reiziger leidt volgens hen bij een aantal mensen ertoe dat ze weer de auto nemen. Zij willen weten of het college van B&W op de hoogte is, in gesprek kan gaan met de vervoerder en verbeteringen kan laten plaats vinden.
Foto: Raadsleden Slump (rechts) en Siegmann bij halte Tram 25.
De raadsleden willen noodzakelijke actie van de verkeerswethouder Herbert Raat. Die is van de VVD en komt dus alleen voor auto’s uit zijn stoel.
Groen Links en CDA, eerst huiswerk doen, kom dan terug met de cijfers, wel roepen, maar geen onderzoek doen.
Klets toch niet zo slap,man . Dit was al jaren zo voordat het lijntje naar Uithoorn bestond. Menigmaal tevergeefs op Zuid staan te wachten, maar daar heeft men hier duidelijk lak aan, terwijl het klootjesvolk wel mag meebetalen aan parkeergarages en dure infrastructuur voor auto’s.