Er waren arbeiders die de zwaarte van hun dagelijks werk in de bagagekelder op Schiphol ervaren. De SP liet hun vrijdag in De Meent graag aan het woord. Als enige politieke partij, ook vertegenwoordigd in de gemeenteraad, overigens. Een van hen vertelde zijn jongere collega’s te adviseren hun werk bij de aan de Amsterdamseweg gevestigde KLM maar op te geven.

Maar met de vele buitenlanders lukt dat niet echt. Zij komen vaak uit Oost-Europa, kennen de Nederlandse taal onvoldoende om te klagen en verdienen hier – vergeleken met hun thuisland – een godsvermogen. Hun loon wordt over het algemeen in bijvoorbeeld Tsjechië ook betaald.

KLM

SP-Tweede Kamerlid Bart van Kent was er om over het vroegpensioen te spreken. Hij was nuchter. Er komen steeds meer klagers, die wat vroegpensioen dreigen terzijde geschoven te worden. “We moeten dat aantal niet laten stijgen, maar dalen”, zei hij. Maar dan moet er wel wat op de werkvloer veranderen, vond hij ook. Bijvoorbeeld in de bagagekelder op Schiphol. In totaal zijn er zeven bedrijven die zich met bagage voor vliegtuigen bezighouden. Die kunnen beter fuseren, vond een der aanwezigen. Op dat gebied zou je KLM nog de beste kunnen noemen, zei iemand van de groep die naar de SP-avond kwam. Maar ook bij dat ‘betere’ bedrijf halen sommigen hun pensioen niet eens wegens de zwaarte van hun werk. “Bij veertig of vijftig jaar ben je kapot”, zei iemand. Wat dat betreft, is het in o.a. Denemarken beter geregeld. Maar dáár is meer geautomatiseerd, wat dus minder personeel vergt, klonk de waarschuwing wel. Maar gezien de huidige arbeidsmarkt zou dat geen probleem mogen zijn.

Kritiek

 Lastige kritiek wordt door het management bij de KLM niet gehoord. ‘Je bent de enige die het meldt’, luidt al gauw het commentaar. Tussen de werkvloer en het management blijft de kloof blijkblaar groot. Wij willen samen met andere politieke partijen het onwerkbare werkbaar maken en voor de echt zware beroepen het vroegpensioen versnellen, was de boodschap de Van Kent in De Meent bracht. Op Schiphol worden de bagage-afhandelaars ook bij nacht en ontij opgeroepen om boven hun macht te tillen.  Daar staan dan één van de vele toeslagen tegenover. Iemand vergeleek het loon met een kerstboom vol ballen. “Voor pensioen val je terug op het basisloon dat niet hoog is. Alle ballen vallen dan weg.”

Klachten worden ook anoniem behandeld. Of je krijgt geen antwoord, zei iemand. Blijkbaar duurt het lang voordat iemand van het ‘klootjesvolk’, zoals een afhandelaar het noemde, ergens boven wordt gehoord.

Organisatiegraad

In de bagagekelder zijn ook veel uitzendkrachten aan het werk. Zij zijn volgens Van Kent vooral gedwongen ZZP’ers waar de SP graag vanaf wil. Overigens is der organisatiegraad, het lidmaatschap van een vakbond, laag. De gouden tijden voor de vakbonden van de vorige eeuw zijn voorbij, waarbij iemand opmerkte dat de veel verdienende piloten wél voor bijna 100% georganiseerd zijn. Maar in de kelder vecht men tegen die bierkaai, verzuchtte een afhandelaar.

Ook de ongezondheid speelt sommigen parten. Op het platform draaien de motoren van vliegtuigen al, waardoor degenen die de bagage uit containers in de ruimen laden, volop een walm van fijnstof in het gezicht krijgen, terwijl de passagiers en crew nergens last van hebben. Ok dat is in Denemarken beter geregeld, waar de toestellen van het platform naar de startbaan worden gesleept. Maar dat kost extra geld, wist iemand. “Wij zitten in een gouden kooi”, was de conclusie van een afhandelaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.