Blijkbaar omdat er constant protesten tegen hoogbouw komen, willen B en W van zes naar vijf bouwlagen met een totale hoogte van vijftien meter (was 18 meter). Over de aangepaste Hoogbouwvisie, waarvan de eerste verscheen in 2019 en toen door de gemeenteraad werd goedgekeurd, praatten raadsleden woensdag.

Overigens zal de aangepaste hoogte alleen gelden voor de zogenaamde ‘lage’ hoogbouw, omdat de Amstelveense hoogte ongeveer die van de bomen is.

Schrappen

Het zit het gemeentebestuur niet mee wat de hoogbouw betreft. Veel hogere gebouwen moesten worden geschrapt. Het gemeentebestuur zet dan ook de plannen voor hoogbouw op een lager pitje, met uitzondering van die voor Nieuw Legmeer, waar de gemeente van een bedrijventerrein een nieuwe woon- en werkwijk wil maken met duizenden woningen. Dat ook de hoogbouw lager moet, stond in het coalitieakkoord van PvdA, VVD, D66 en Goed voor Amstelveen. Maar ontwikkelaars lezen de Hoogbouwvisie nu eenmaal anders, werd woensdag door de gemeente gezegd. Die willen graag iets verdienen, wat met de sterk gestegen grondprijzen en andere bouwkosten lastiger wordt. Zij vinden dat de gemeentelijke regeltjes niet te strak moeten zijn. De commerciële partijen geven wel toe dat op sommige plekken de bouw niet hoger dan drie lagen moet zijn, maar op andere vinden zij dat zes lagen kunnen. Volgens de gemeente vinden externe partijen het wel goed dat er een Hoogbouwvisie is en daar goed mee valt te werken.

Effect

Het door vooral het CDA gepromote optoppen van flatgebouwen, ontbreekt totaal in het stuk. Ook dat leidt misschien voor een voor omwonenden onacceptabele hoogte. Overigens zou zonder optoppen de verbetering van de Aquariusflat aan Watercirkel eigenlijk niet mogelijk zijn geweest. Wethouder Floor Gordon zei woensdag dat B en W soms wel aan zes bouwlagen willen vasthouden, maar dat niet meteen naar dat maximum gestreefd moet worden. Intussen is het verlagen naar de ‘Amstelveense norm’ een politiek symbool, werd gezegd. Emiel Sjaardema van 50Plus stelde vast dat er door ambtenaren met projectontwikkelaars is gesproken, maar niet met de gemeenteraad. De lagere bouw levert intussen mogelijk minder woningen op, zeker als bepaalde plannen moeten worden geschrapt. Naar het effect daarvan vroeg fractievoorzitter Lennart de Looze van GroenLinks. Het betekent namelijk ook minder sociale huurwoningen (waar zijn fractie altijd warm voor loopt).

1 REACTIE

  1. Langs de Beneluxbaan kunnen op sommige plekken best hogere gebouwen staan. Op die manier wordt optimaal gebruik gemaakt van de tramlijnen en van die 4-baans weg die (dom, dom, dom) helaas niet aangesloten is op de A10 en de A9.

    Planologie, stedenbouw, infrastructuur en openbaar vervoer zijn geen sterke kanten van het Amsterdamse gemeentebestuur terwijl dat juist zulke belangrijke functies zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.