“Amstelveen moet niet de afvalbak van de regio Amsterdam worden”, zei woensdag raadslid Menno van Leeuwen (VVD) in een debat over parkeren. Want eigenlijk ligt de oorzaak van het feit dat de gemeente in steeds meer wijken betaald parkeren invoert omdat Amsterdam dat (veel duurder) ook deed. Veel Amsterdammers en Schiphol-passagiers parkeerden hun auto in Amstelveen, omdat het daar niets kostte.

Maar ook hier ontstond het ‘waterbed effect’, zodat het parkeerbeleid op de schop moet. En B en W houden de gemeenteraad diverse opties voor, variĂ«rend van slechts kleine aanpassingen in het huidige beleid tot betaald parkeren in heel Amstelveen.

Vervoerregio

Terwijl de VVD vindt dat men in Amstelveen nu eenmaal niet zonder auto kan en het voor twee auto’s per huishouden zo goedkoop mogelijk moet zijn, geeft GroenLinks in de gemeenteraad de voorkeur aan de fiets. De PvdA zit in de coalitie, dus dat maakt het lastig het met oppositiepartij GroenLinks, waarmee zij landelijk is verbroederd, Ă©Ă©n front ter vormen. Toch deed PvdA-raadslid Arnout van den Bosch, die zich ooit uitsprak voor een ‘kneiterlinks’ college in Amstelveen, daartoe in het raadsdebat een poging. Aan de auto is niet te ontkomen, gaf hij toe, maar men moet het gebruik van een tweede wagen ontmoedigen. Eigenlijk van de auto in het algemeen, wegens de CO2-uitstoot. En vooral het openbaar vervoer stimuleren, dat in Amstelveen trouwens absoluut niet fijnmazig is en gerund wordt door de Vervoerregio Amsterdam. Die kwam trouwens niet ter sprake.

Betaald

Eigenlijk leek een meerderheid van de gemeenteraad het wel eens met betaald parkeren in heel Amstelveen, zodat men niet buurt voor buurt telkens hoeft te onderzoeken of daar de parkeerdruk wel 85% is. Daar is de VVD wel voorstander van, mits het zo goedkoop mogelijk kan voor de eerste en tweede auto en er een korting komt voor de elektrische auto’s die de gemeente zo graag wil. De partij had een hard hoofd in parkeren in Nieuw Legmeer, waar volgens Van Leeuwen nu de parkeernormen ‘extreem laag’ zullen zijn.

Fractievoorzitter Lennart de Looze van GroenLinks zei wel te voelen voor betaald parkeren in heel Amstelveen, maar zag in de winst die Amstelveen maakt op het parkeerbeleid een ‘verkapte subsidie’ voor de automobilist, vooral als die naar een parkeergarage in het Oude Dorp gaat; wat hem betreft kon die naar een mobiliteitsfonds, waar ook andere vervoermodaliteiten er iets aan hebben. En Emiel Sjaardema van 50Plus voelt totaal niets voor betaald parkeren, maar voor zogeheten blauwe zones. Dat vooral ouderen, die veelal mantelzorgers op bezoek krijgen, de dupe zijn van strenger parkeerbeleid was hij overigens met de VVD eens.

Wimbledon

Verkeers- en vervoerwethouder Herbert Raat (VVD) was naar hij vertelde pas in het Wibledonpark geweest, waar een zorginstelling staat. De ouderen klagen daar over gebrek aan parkeerruimte onder het huidige beleid, dat nodig in elk geval aangepast moet worden. Hij zei ook, ter verdediging van de parkeergarage in het oude dorp, dat er nu een grote hoeveelheid ‘blik’ staat bij de Amstelveense Poel en dat er toch nog krapte is bij het raadhuis op parkeergebied. “Wij zullen iets moeten doen, want het kan echt zo niet langer.” Fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven van D66 beaamde de gigantische krapte.

Maar GroenLinks voelt weinig voor de parkeergarage. Hij vond ook de vergunningen voor betaald parkeren te goedkoop ( € 40 per jaar) en niet bepaald een ontmoediging voor autogebruik. Diverse fracties juichen wel een milder beleid bij sportterreinen toe, vooral als en clubs van elders in het land komen. Van Leeuwen vond dat er bij die sportvelden niet contant veel boetes moeten komen. “Om naar een uitwedstrijd toe te rijden, is nu eenmaal een auto nodig.”

7 REACTIES

  1. Dat men in Amstelveen en in veel andere delen van ons land niet zonder auto kan, komt door het autobevorderende wanbeleid van de neoliberalen die worden gefĂȘteerd door de auto- en wegenlobby, al tientallen jaren lang.

    Voor openbaar vervoer lijkt geen ‘markt’ te zijn omdat die geen georganiseerde lobby heeft. Zonder markt gebeurt er niks. Dat is de essentie van neoliberalisme.

    Gewone, onbemiddelde burgers hebben niet alleen geen geld maar ook geen invloed. Zij blijven ongehoord en staan dus kletsnat te bibberen op gure gevandaliseerde bushaltes, tenminste als die niet zijn opgeheven door calculerende bestuurders die liever praten met succesfiguren dan met gewone mensen.

    Gaaf landje..

    • Ik dacht dat Amstelveen geen gemeentelijk openbaar vervoer heeft. Alles hier in is handen van het GVB (eigendom van Amsterdam, bepaald geen liberale gemeente) en Connexxion. En het wordt geregeld door de Vervoerregio Amsterdam, waarvan de hoofdstad een dikke vinger in de pap heeft. Overigens is ook het CVB een bedrijf van de hoofdstad, die men van veel kan beschuldigen, maar niet van een ‘rechtse’ politiek…

      • Ach Johan, je neemt nu wel de houding aan van het meest bureaucratische ambtenaartje wat er bestaat. Je weet net zo goed als ik dat de gemeente het ov wel best vindt zo lang zij maar niets hoeven te betalen. Als de regio Amsterdam eens goed gezamenlijk bij Amsterdam met de vuist op tafel slaat dan gebeurt er heus wel wat.

  2. En zijn horeca-en gemeentehuisvrinden in het Oude Dorp, maar goed ov van/naar het gemeentehuis bestaat er niet als je slecht ter been bent.

  3. Door dik en dun, in weer en wind, verdedigt Johan trouw het overwegend rechtse beleid van het gemeentebestuur. Als een onbezoldigd gemeentevoorlichter, steunpilaar van de liberale wethouder. Hij verdient een lintje.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.