Een overdekt horecaplein bij het Nieuw Loopveld en uitbouw van de winkelpanden aan beide kanten van de verlengde Rembrandtweg komt er niet. Dat is in een nieuw contract over het Stadshart tussen de gemeente eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) van het winkelcentrum vastgelegd. De sinds 2019 bestaande plannen voor het gebied zijn aangepast.  

Mede wegens de coronacrisis, het inpassen van de markt en de hoge kosten (waaronder voor het verleggen van kabels en leidingen) is het niet meer haalbaar, zegt de gemeente.

Grote winkelunits

URW is nu voornemens om enkel de gevels aan de westzijde van de verlengde Rembrandtweg uit te bouwen. De gevel aan de oostzijde wordt wel aangepakt voor een betere uitstraling. Ook is URW in gesprek met een retailer voor een vestiging in het voormalige pand van ABN-AMRO. Bij Nieuw Loopveld komt de eerder geplande overkapping dus te vervalen. Wel wordt op deze locatie de horeca uitgebreid met terrassen. In navolging van CoffeeCompany zullen Anne & Max en Strada dit voorjaar hun deuren openen.

“Aanpassingen in het Stadshart zijn hard nodig,” menen de wethouders Herbert Raat en Floor Gordon. “Met deze overeenkomst kunnen we een eerste stap maken. Daarnaast hebben we als gemeente afrondende gesprekken met Pathé en bekijken we momenteel alle ingebrachte ideeën via het participatieplatform Denk Mee. Om zo tot een vernieuwd Stadshart te komen.”

Rembrandthof

De overeenkomst biedt daarnaast de mogelijkheid een bestaande winkelunit in het Rembrandthof op de eerste etage uit te breiden. Daarboven komt een groen dak waarop de bewoners met aangrenzende balkons kunnen uitkijken. Directeur Bart van Twillert van Unibail Rodamco Westfield constateert het retailwezen de laatste jaren enorm is veranderd. “Met deze afspraken kan het Stadshart beter inspelen op de vraag naar grotere units voor flagship stores.”

 URW gaat nu praten met direct betrokkenen, zoals omwonenden en VVE’s. De besturen van de betreffende VvE’s hebben inmiddels een uitnodiging voor ontvangen. De losse deelprojecten verlopen vervolgens middels separate vergunningaanvragen.

13 COMMENTS

  1. De unieke kans op een tijdige, noodzakelijke en ingrijpende optimalisering, modernisering en uitbreiding van het winkelcentrum Stadshart werd verspeeld doordat de gemeente olv wethouder Raat (VVD) dit proces heeft getraineerd en gesaboteerd totdat het van URW niet meer hoefde. Het bedrijf richtte zich daarna volledig op de Mall of the Netherlands in Leidschendam. Ga er eens kijken om een idee te krijgen van welke kans het horkerige Amstelveen heeft laten lopen.

  2. Ook nu weer blijkt de dominantie van wethouder Raat (VVD), met een verlies van 20% aan zetels op zijn conto, uiterst negatief uit te pakken voor de ontwikkeling van winkelcentrum het stadshart. Een wethouder met de visie van een deurkruk heeft wederom goede ideeën aangaande het stadshart op basis van een blijkbare jarenlange persoonlijke rancune de nek omgedraaid.
    De vraag is thans of het nieuw te vormen college deze erfenis van deze wethouder wenst over te nemen. In het meest ongunstigste scenario hebben we in ieder geval altijd nog het Gelderlandplein in Buitenveldert, een winkelcentrum waar visie en doorontwikkeling wel hoog in het vaandel staat en er gedacht wordt in mogelijkheden en oplossingen en niet zoals ik lees onmogelijkeden wegens de coronacrisis, het inpassen van de markt en de hoge kosten (waaronder voor het verleggen van kabels en leidingen). Die argumentatie alleen al.

  3. De ergste erfenis van acht jaar wethouder Raat (VVD) is de brede open verkeersgoot A9 en de permanente vernietiging van het centrum van Amstelveen met een enorm verkeersplein.

  4. Wat een fantastisch understatement: ‘het inpassen van de markt’. Verhullende taal voor het achter de feiten aan lopen. Want URW kan kennelijk maar moeilijk accepteren dat hun investeringen nog steeds niet (voldoende) renderen en komen daarom andermaal met nieuwe plannen. Met veel wollige marketingtaal wordt krampachtig volgehouden dat winkelcentra nog steeds de toekomst hebben, terwijl de feiten glashard anders aantonen. Niettemin loopt het college er slaafs achteraan, zonder ook maar één kritische vraag te stellen of zich te realiseren dat mede met belastinggeld een winkelcentrum overeind gehouden gaat worden.

    Maar ja, URW heeft er inmiddels honderden miljoenen euro’s in gestoken. Net als in Leidschendam, dat door vastgoedkenners met evenzo veel understatement een ‘ambitieus’ project wordt genoemd. Dan weet je dat je als belanghebbende (en eigenlijk ook als gemeente) op je tellen en je centen moet passen. Een vergeefse oproep wat de gemeente aangaat vrees ik.

    • Ik heb er de ballen verstand van, maar op wat voor manier draagt de belastingbetaler dan bij aan de plannen van URW, behalve de infrastructuur, die er altijd zal moeten zijn tot een bepaalde hoogte?

  5. Je hebt gelijk, Els. URW heeft in de afgelopen jaren heel veel geld gestoken in telkens nieuwe ontwerpen die steeds waren aangepast aan wensen en bezwaren van bewoners van het Stadshart.

    Het enige wat de gemeente olv wethouder Raat (VVD) heeft gedaan was traineren en saboteren.

    • Er niet uw draai aan geven. Ik vroeg iets over belastinggeld van alle Amstelveners . Niets over de plannetjes van URW en Stadshartbewoners, want misschien vinden die de rest Amstelveen wel waardeloos, meneer van Waning. Bovendien als ik zo mijn oor te luister leg bij de vele inwoners die ik ken, vinden de meesten het Stadshart waardeloos van het begin af aan.

  6. Je vroeg wat de belastingbetaler bijdraagt aan de plannen van URW en daar gaf ik antwoord op ogv van mijn ervaringen met URW als Stadspleinbewoner, als ‘huisgenoot’ van URW en als deelnemer van alle bijeenkomsten die die onderneming in de afgelopen acht jaar had georganiseerd om ons te betrekken bij hun plannen en voorstellen.

    Ondanks het wanbeleid van gemeentebestuur vind ik het Stadsplein niet waardeloos. Wij wonen hier met plezier en genieten van de vele faciliteiten, nabijheid busstation, schouwburg, bioscoop, bibliotheek, Venstra, winkels, horeca, bezoekers en spelende kinderen (behalve de krijsers). Voordat wij hier 14 jaar geleden kwamen wonen, woonden wij er 500 meter vandaan.

    • Natuurlijk mag u het prachtig vinden en die plannen van URW ook, maar u bent toch niet vele Amstelveners? Vele Amstelveners gaan naar Hoofddorp of het Gelderlandsplein, omdat ze het niet leuk en te eenzijdig vinden.
      Ondertussen heb je nog steeds geen antwoord gegeven in hoeverre de belastingbetaler nou meebetaalt !

  7. Wat de infrastructuur betreft: Ivm de uitbreidingsplannen heeft URW het stuk Rembrandtweg gekocht van de gemeente. Die zal daar een fors bedrag voor hebben gekregen.

    De infrastructuur in en om het Stadshart is trouwens belabberd. Er is geen binnenring rondom het centrum en voor de bevoorrading van de winkels moeten enorme vrachtwagens zich door smalle straten en bochten wringen.

  8. Je vraag wat de gemeente heeft betaald voor verbetering van het Stadshart heb ik beantwoord: “Het enige wat de gemeente olv wethouder Raat (VVD) heeft gedaan was traineren en saboteren.”

  9. “Aanpassingen in het Stadshart zijn hard nodig,” zegt de VVD-wethouder die daarvoor al ruim 12 jaar(!) verantwoordelijk is. Schaamteloos.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.