De Legmeerdijk (N231) moet veiliger worden, vindt de VVD. Raadslid Arjan Gerritsen van die fractie in de gemeenteraad vraagt schriftelijk aan wethouder Rob Ellermeijer, die ook tot zijn partij behoort, in gesprek te gaan met wegeigenaar Noord-Holland. Volgens hem wordt de provinciale weg langs de Westwijk veelal door vrachtverkeer als doorgaande route gebruikt. En veel weggebruikers rijden er ook te hard, vindt hij, terwijl het fietspad naast de weg in een slechte staat verkeert.

Kortom: De Legmeerdijk met veiliger worden, zegt Gerritsen. Volgens de VVD komen er uit omliggende woonwijken bij haar klachten binnen uit zowel Amstelveen als Aalsmeer.

Schooldagen

Zelfs op zaterdagochtend rijden vrachtwagens af en aan, juist op het moment dat kinderen naar de sport gaan en zij de Legmeerdijk moeten oversteken, constateert hij. “En op doordeweekse schooldagen is dat beeld niet anders.” De weg is naar zijn mening populair bij vrachtwagenchauffeurs als doorgaande route en via de Bosrandweg naar de A9 te gaan. Volgens Gerritsen is daar de route via de N201 en Fokkerweg voor bedoeld.

Te hard

Hij klaagt ook over het feit dat er naar zijn mening te hard wordt gereden. De toegestane maximum snelheid bedraagt 50 kilometer per uur en even voorbij de rotonde bij de Jane Adamslaan zestig kilometer, maar door de uitstraling en inrichting van de Legmeerdijk denken velen volgens hem dat daar tachtig gereden kan worden. “Niet zo gek, maar natuurlijk niet gewenst.” Omwonenden ervaren ook meer geluidoverlast en de veiligheid bij de gelijkvloerse kruisingen met de Legmeerdijk is beperkt, vindt het raadslid.

Op de schop

De provincie gaat de Legmeerdijk op termijn op de schop nemen, weet Gerritsen. “Er wordt onderhoud gepleegd, de rotonde ter hoogte van de Jane Adamslaan verbeterd en ter hoogte van de Marshallsingel komt nieuwe rotonde om de uitbreiding van de woonwijk Nieuw Oosteinde (Aalsmeer) te ontsluiten.” Volgens hem kunnen dan ook snelheidsvertragende maatregelen in de werkzaamheden worden meegenomen om de Legmeerdijk minder aantrekkelijk te maken voor vrachtverkeer en de verkeersdruk en geluidoverlast te verminderen. Ook het fietspad kan dan een grondige beurt krijgen.

Op de foto: raadslid Gerritsen met omwonden Tom Pel en Edo Vellenga bij rotonde Jane Adamslaan; Vellinga sprak al eens in bij de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur. 

14 REACTIES

  1. De VVD loopt met handhaving altijd achter de feiten aan, en eigenlijk liever helemaal niet.

    “Dat is niet de stad die wij willen,” zei de VVD-wethouder van Handhaving ooit in het Amstelveens Nieuwsblad als reactie op een beleefd verzoek om betere handhaving.

    Zogenaamd ‘sportief rijgedrag’ wordt trouwens aangemoedigd in de Telegraaf en alle autobladen en -rubrieken, zelfs in kwaliteitskranten. Accelereren van 0 naar 100 km/u in een paar seconden. Dat kan alleen in de bebouwde kom en op binnenwegen, maar is natuurlijk hartstikke gevaarlijk. Topsnelheid van 240 km/u. Waar is dat toegestaan en waar is dat voor nodig? Toch wordt het aangemoedigd.

  2. Verantwoordelijk gedeputeerde voor wegen is de heer Olthof van de PvdA. Heeft de gemeente een taak bij handhaving op een provinciale weg volgens u?

    • Wat u voorstaat is zeker een typische ; Is niet-mijn-toko mentaliteit. Alsof een gemeente niet ergens op kan aandringen bij de provincie. Maw slap geklets, hr. Koomen.

  3. Als inwoners van Amstelveen hinder en gevaar ondervinden van asociaal en gevaarlijk rijgedrag, dan heeft het gemeentebestuur de taak om daartegen alles te doen wat zij kan en mag.

  4. Beste Frank
    De gemeente heeft het volgens mij en ook volgens jouw voortdurend commentaar al druk genoeg met de taken waar ze over gaan. En natuurlijk mogen ze de belangen bepleiten van de Amstelveners bij dingen waar anderen over gaan. Ik vroeg me alleen af waarom App de VVD en de wethouder er met de haren bijsleepte. Maar dat is je kennelijk ontgaan.

  5. Het gaat over handhaving ter voorkoming van hinder en gevaar voor inwoners van Amstelveen. Ga me nu niet vertellen dat de VVD-wethouder Handhaving hier helemaal buiten staat.

  6. Beste App,
    Over hard rijden gaat de politie en dat is geen gemeentelijke dienst
    Over de vele vrachtwagens gaat de wegbeheerder, dat is de provincie en die zou maatregelen kunnen nemen
    Over de slechte staat van de fietspaden gaat eveneens de wegbeheerder.

    Kan de gemeente ze aanspreken? Ja. Kan de gemeente ze ergens toe dwingen? Nee.

    En overigens: de burgemeester is als orgaan verantwoordelijk voor veiligheid, niet B&W.
    Veiligheid is niet hetzelfde als handhaving, zoals u zeer goed weet.

  7. Burgers spreken terecht hun gemeente aan, niet de provincie of de politie.
    Politie is geen bestuurs- en beleidsorgaan.
    Zonder bestuur en beleid wordt er niet gehandhaafd.
    Moet de gemeente de provincie en de politie aanspreken? Ja.
    Zonder handhaving zijn veiligheid, rust en schone lucht een illusie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.