Degenen die bezwaar maakten tegen de verhuizing van hun Amstelveense postbus naar het moeilijk bereikbare Duivendrecht kregen van PostNL een brief waarin staat dat die er niets aan kan doen. “Wij realiseren ons dat de verhuizing voor u vervelend is, maar kunnen hierin helaas geen verandering brengen”, staat er in.

Verder wordt verwezen naar de jongste versie van de Algemene Voorwaarden Postbussen, waarin staat dat PostNL het recht heeft de Postbusovereenkomst te wijzigen als dat qua bedrijfsvoering zo uitkomt.

Postkantoor

Als belangrijkste oorzaak wordt de verandering in de postmarkt genoemd. “Dankzij technieken, zoals internet en geldautomaten, maar ook door de toename van het aantal postzegelverkooppunten, kunnen tegenwoordig veel meer zaken zonder tussenkomst van het postkantoor geregeld worden,” schrijft Siham el Allouchi van PostNL Business Service.

Het aantal handelingen op de postkantoren is daardoor de laatste jaren sterk afgenomen. In Amstelveen en andere plaatsen bestaat het postkantoor al jaren  niet meer. Het wordt vervangen door postagentschappen bij winkels. “Wij moesten besluiten postkantoren te sluiten”, geeft El Allouchi toe. “Postbussen maken onderdeel uit van het assortiment dat op postkantoren wordt aangeboden. De sluiting van de postkantoren heeft de verhuizing van een aantal postbuslocaties tot gevolg.” Daarbij dus die in Amstelveen.

Vijf kilometer

PostNL zegt bij de herindeling van de postbuslocaties de belangen van de betrokken postbushouders zorgvuldig te hebben meegewogen en bij de dekking van Nederland als uitgangspunt te hebben dat voor 98% van de gezinnen en bedrijven in Nederland binnen een straal van vijf kilometer een postbuslocatie aanwezig is. In Duivendrecht komt men op een industrieterrein terecht. De afstand per auto is inderdaad net onder de vijf kilometer, met het openbaar vervoer is de postbus vrijwel onbereikbaar.

Volgens PostNL is de reistijd naar de nieuwe postbuslocatie beperkt. Pas twee weken voor de verhuizing werden postbushouders per brief over de verhuizing geïnformeerd, maar volgens PostNL is dat “ruimschoots van tevoren”.

2 REACTIES

    • Dit heet liberalisering, Olaf! DE religie van de afgelopen 25 jaar. Je weet in deze religie staan de 3 T’s voorop.
      -Trek je klanten leeg.
      -Trek je personeel leeg.
      -Topsalarissen voor de top.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.