De maximumsnelheid naar 50 km per uur op de Beneluxbaan is Burgerbelangen Amstelveen (bbA) een doorn in het oog. De fractie wil er 70 kilometer van maken. Volgens bbA is de lagere maximumsnelheid alleen een gevolg van de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn.

Hoewel definitieve besluitvorming over de maximumsnelheid nog moet plaatsvinden, laat bbA bij monde van Pieter Monkelbaan weten dat er snel een einde moet komen aan de naar zijn mening te lage doorstroomsnelheid op de Beneluxbaan.

Voorkeur

Volgens hem hebben de meeste automobilisten een voorkeur voor 70 km waar het kan. “Natuurlijk kan ook iedereen leven met 50 km waar het moet”, zegt hij. “Maar de huidige situatie, waarbij over zo’n vijf kilometer 50 de norm is, leidt tot frustratie en ergernis.” Naar zijn mening kan vooral ten zuiden van het Stadshart veilig en verantwoord 70 km per uur worden aangehouden op de Beneluxbaan. “Een snelheid die past bij de doorgaande weg die de Beneluxbaan nu eenmaal is.”

Mix

De verkeersveiligheid is volgens hem niet in het geding als een goede mix van 50 en 70 km per uur wordt gekozen. Hij pleit ervoor dat bij de vaststelling van de snelheden niet alleen wordt gekeken naar theoretische onderzoeken maar ook wordt geluisterd naar de ervaringen en wensen van de weggebruikers.

Overigens kwamen er ook klachten van weggebruikers die gek werden van de variatie van maximaal 50 en 70 kilometer in het verleden. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat tussen de winkelcentra Bankrashof en Kostverlorenhof drie keer van snelheid moest worden gewisseld op minder dan een kilometer.

11 REACTIES

  1. Iedereen rijdt al 70km (zo niet harder). Ook de politie (zonder blauw licht dan wel sirene), zo heb ik vandaag zelf kunnen constateren. Overigens staat het ergens ook nog (vaag) op de weg gekalkt.

    • Er is in de loop der tijden aan de maximale snelheid op de Beneluxbaan zo vaak wat veranderd, dat niemand er meer wat van snapt. Op dat stuk 50, dat weer 70, dan weer 50! Geen wonder dat iedereen maar wat doet.

  2. Maak in ieder geval snel een einde aan die snelheidswisselingen. Die zijn niet uit te leggen en leiden alleen maar tot snelheidsverschillen en irritatie. 60 Km/u over de gehele lengte is een mooi compromis.

    Voor de luchtkwaliteit en voor vermindering van verkeerslawaai is een maximum snelheid van 80 km/u op de A9 noodzakelijk. Die raast en roet immers dwars door onze woonplaats, eveneens in een open verkeersgoot en helaas niet door een tunnel, zoals bij Gaasperdam.

    • Dit ging over de Beneluxbaan, maar u sleept er natuurlijk weer de door u gehate A9 bij. Ik ben van plan deze off-topic herhalingen van wat we van uw standpunt al lang weten (verkeersgoot) in het vervolg te schrappen.

      • Doe zulks Johan, dan verschijnen er hier misschien ook nog eens anderen die willen reageren zonder ondergesneeuwd te raken door app’s persoonlijke stokpaardjes.

        (en dan mag je deze reactie ook weer verwijderen)

  3. Luchtvervuiling en geluidshinder door de doorgaande autowegen Keizer Karelweg, Beneluxbaan en A9 staan niet los van elkaar maar versterken elkaar juist. Hun gezamenlijke effect is schadelijk voor de leefbaarheid van onze woonplaats en voor de gezondheid van de inwoners.

    In uw streven om mij te ‘sensibiliseren’ loert u op iedere gelegenheid om (gedeelten van) mijn discussiebijdragen te schrappen.

    • Ah, u heeft het woord sensibiliseren ook ontdekt. U mening dat ik discussiebijdragen van u wil schrappen laat ik graag voor uw verantwoording. Maar het heeft geen zin telkens, bij elk item (ook al heeft het er niets mee te maken) de Stadspleinhandhaving, de door u gehate wethouder en de A9 weer erbij te slepen. Daar wordt iedereen zo langzamerhand gek van.

      • Ik had het niet over Stadspleinhandhaving noch over die wethouder. U weer wel. Volgens uw criterium moet úw reactie dus worden verwijderd, niet de mijne.

  4. Drie bijdragen gaan alweer over het verwijderen van die van mij. Trending topic?

    Het beperken van de maximum snelheid op doorgaande wegen in een woonplaats heeft te maken met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, geluidshinder en begrijpelijkheid voor de automobilisten. Johan Bos en CeeBee vinden alleen die laatste overweging relevant; ik de eerste drie. Een kwestie van prioriteiten.

    • Heel logisch App, want jij haalt je stokpaardjes overal bij. Iedereen heeft ie, maar niet overal, jij wel en dat is nou net het verschil. Dat wekt irritatie op, ook bij mij, maar dat schijn je op ėén of andere manier lekker te vinden. Daarom heel begrijpelijk het verzoek om je bijdragen te verwijderen als je weer geheel off topic begint.

  5. Reageer liever inhoudelijk op de topic, Frank, ipv op jullie favoriete stokpaard.

    Het voorkomen van irritatie bij automobilisten is slechts één van de redenen om een maximum snelheid in te stellen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.