De provincie Noord-Holland heeft een nieuwe techniek onderzocht om lijnbussen voorrang te geven bij een verkeerslicht op overig verkeer, als zij een andere route moeten rijden, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, evenementen of incidenten. De nieuwe techniek wordt toegepast via een mobiel netwerk.

Ook kan de buschauffeur een adviessnelheid ontvangen om door te kunnen rijden bij het verkeerslicht. De bus hoeft dan minder af te remmen. Deze innovatieve techniek (Connected OV-prioriteit) zorgt niet alleen voor een betere doorstroming, het is ook beter voor het milieu en comfortabeler voor reizigers.

Arriva

Het onderzoek vond plaats op de provinciale weg N207 bij Nieuw-Vennep met 25 bussen van vervoersmaatschappij Arriva. Het merendeel van de chauffeurs (66,7%) verwacht dat passagiers door deze nieuwe techniek meer comfort ervaren tijdens hun reis.

Volgens 52,4% van de chauffeurs is de wachttijd voor het verkeerslicht afgenomen, waardoor de doorstroming verbetert. De provincie Noord-Holland keek dus niet alleen naar de werking van de techniek, maar ook naar de ervaringen van de chauffeurs. Zij ontvingen een enquête nadat zij drie maanden mee hadden gedaan aan het onderzoek, waarbij via een app (op een mobiele telefoon op het dashboard), voorrang kon worden aangevraagd bij het verkeerslicht.

Voordelen

Met de huidige techniek (genaamd: Korte AfstandsRadio) kunnen bussen alleen prioriteit krijgen op vaste of vooraf geprogrammeerde routes in de boordcomputer. Met deze nieuwe techniek (Connected OV-prioriteit), vindt de verwerking van data, de beveiliging en de prioriteitsaanvraag plaats via de Cloud. Hierdoor is het in de toekomst altijd mogelijk voorrang aan te vragen, zonder dat daarvoor steeds updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig zijn. Een ander voordeel van deze nieuwe techniek is dat de chauffeur ook informatie terug kan ontvangen, zoals over de adviessnelheid om groen licht te krijgen. Dat is beter voor het milieu en maakt reizen veiliger en comfortabeler.

Een van de verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren kwam is dat de techniek nu nog geen rekening houdt met een bushalte vlak voor een verkeerslicht. Hierdoor krijgt de bus soms te vroeg voorrang bij het verkeerslicht.  

Vervolg

Nu de resultaten positief zijn wordt gekeken hoe deze techniek ingevoerd kan worden in heel Nederland. Daarvoor is onder andere standaardisatie nodig. Ook het inbouwen van de nieuwe techniek in de boordcomputers van de bussen is belangrijk, zodat alle informatie zichtbaar is op één scherm.

Slim, schoon en veilig 

De provincie investeert volop in Smart Mobility maatregelen om slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland mogelijk te maken. Deze pilot is uitgevoerd samen met Arriva en Smart Mobility bedrijf Be-Mobile. De pilot is onderdeel van het partnership Talking Traffic. Hierin werken overheden en bedrijven aan innovatieve diensten die weggebruikers van A tot Z ondersteunen, van het moment van vertrek tot aankomst op de bestemming.

Meer informatie

Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport? Kijk dan op www.noord-holland.nl/smartmobility. Met vragen of klachten kunnen weggebruikers en omwonenden contact opnemen met het servicepunt van de provincie, via telefoonnummer 0800 0200 600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.