Burgerbelangen Amstelveen (bbA) maakt zich ernstig zorgen over de dreigende vermindering van het openbaar vervoer door bezuinigingen als gevolg van corona. Raadslid Jacqueline Solleveld zei woensdag dat als aanvulling op mondelinge vragen daarover door PvdA-raadslid Arnout van den Bosch.

Van de onplezierige situatie zijn ook B&W zich terdege bewust, zei wethouder Rib Ellermeijer. Hij is van plan die in de Vervoersregio aan de orde te stellen en zijn hoop op hulp is ook min of meer gericht op het Rijk. “Uiteraard wordt de gemeenteraad bij de ontwikkelingen betrokken”, zei hij.

Honderden miljoenen

Van den Bosch wees er op dat in Regioraadsbrieven van 25 februari en 19 maart het Dagelijks Bestuur van Vervoerregio Amsterdam een somber beeld schetst van de nabije toekomst van het openbaar vervoer.

“Als er geen verdere financiële steun vanuit het Rijk komt en er ook niet door de Vervoerregio wordt ingegrepen, kunnen de tekorten oplopen tot honderden miljoenen”, zei hij op grond van de brieven. Er wordt gewerkt aan een transitieplan om het OV in de regio te kunnen af- en opschalen. Dat heeft potentieel een enorme impact op de bereikbaarheid in de regio met bus of tram, constateerde Van den Bosch.

Dat leek Ellermeijer met hem eens. Maar het is volgens hem nog niet bekend wat precies de effecten van noodzakelijke bezuinigingen en de financiële hulp van het Rijk zijn. “Wij proberen zoveel mogelijk van het openbaar vervoer overeind te houden”, zei hij.

8 REACTIES

  1. Beste Frank,

    Je reactie is te kort door de bocht. Kennelijk heb je je nog niet goed ingelezen waar het hier overgaat.
    De financiële gevolgen van de coronacrisis voor het openbaar vervoer zijn immens. Nu gaat er een transitieplan komen waarbij de bereikbaarheid/ beschikbaarheid van goed ov voor Amstelveen onder druk kan komen te staan. Daar hebben wij niet alleen, maar ook andere partijen in de raad zorgen over.
    En ik kan je geruststellen, want op het punt van ov vinden alle partijen in de raad elkaar en wordt goed met de wethouder en onze vervoersregio vertegenwoordigers in de raad samengewerkt om de belangen van Amstelveen te borrelen.

    • Bedankt voor uw reactie.
      Ik doelde eigenlijk al op de achteruitgang sinds 2017. Hele buslijnen zijn toen verdwenen , ook het aantal haltes is toen sterk verminderd en je moet meer overstappen. De fijnmazigheid was toen al weg.
      Nu wil men nog meer gaan bezuinigen vanwege Corona. Ik snap dat dit hoge verliezen met zich meebrengt, maar op een bepaald moment is dat over. Als je nu gaat bezuinigen, maak je dan niet ook de gehele toekomstige infrastructuur van het ov kapot?

  2. Amstelveen is de enige stad in de wereld waarin de regiolijn geen halte Stadscentrum heeft.

    Het opheffen van bushalte Heemraadschapslaan was een onbegrijpelijke schande, en niet de enige. Zulke bestuurders beseffen niet waar zij mee bezig zijn.

  3. AmstelRail. Van Amsterdam-Zuid naar Uithoorn. Dat mag je best een regiolijn noemen, vooral als hij wordt doorgetrokken naar Mijdrecht en Alphen ad Rijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.