Eénrichtingverkeer op een fietspad bij de rotondes Kronenburg en Zonnestein in voeren is een van de resultaten van een gemeentelijk onderzoek om die nieuwe rotondes veiliger te maken. Er volgen meer extra aanpassingen  rond de rotondes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. “Ingrepen voor verdere verbetering van de verkeersveiligheid”, zegt wethouder Rob Ellermeijer.

Er zijn al stopborden aangebracht en de belijning is aangepast. Over de verkeersituaties kwamen diverse meldingen binnen van omwonenden en weggebruikers, waarop de gemeente de nieuwe rotondes onderzocht op verdergaande maatregelen.

Zicht

Uit het onderzoek bleek ook dat verdere maatregelen wenselijk waren voor onder andere de zichtbaarheid van de fietsers en voetgangers, maar ook het verlagen van de snelheid van gemotoriseerd verkeer. De eerste aanpassingen zijn al gereed. Dat bij de rotondes Kronenburg en Zonnestein het fietspad werd omgezet naar eenrichtingsverkeer is voor automobilisten overzichtelijker.

Aanpassingen

Om de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen komen er op de opritten naar de rotondes extra drempels en worden de voetgangersoversteken verhoogd. Op termijn past de gemeente nog meer aan. zegt zij. Zo is het plan een deel van de glazen beplating rond de tunnelbakken te vervangen door spijlenhekwerken. Daardoor hebben weggebruikers minder last van eventueel beslagen glas of regendruppels, die het zicht op het langzaam verkeer wegnemen.

Groen

De gemeente gaat ook aan de slag met het inrichten van de middeneilanden met groen, mede op verzoek van omwonenden. Nu zijn die afgewerkt met geel natuursteen. De groene aanblik heeft volgens de gemeente ook een positief effect op de verkeersveiligheid, omdat automobilisten niet meer direct de andere kant van de rotonde kunnen zien en hierdoor onbewust hun snelheid aanpassen.

Niet alle aanpassingen zijn direct te realiseren,  meldt de gemeente. De aanpassingen van de glazen beplating en de middeneilanden vragen een langere voorbereiding. De extra snelheidsbeperkende maatregelen worden het eerst uitgevoerd, de overige maatregelen volgen dit voorjaar.

18 REACTIES

  1. Zo is het plan een deel van de glazen beplating rond de tunnelbakken te vervangen door spijlenhekwerken. Daardoor hebben weggebruikers minder last van eventueel beslagen glas of regendruppels, die het zicht op het langzaam verkeer wegnemen.”

    En volgens Rob Ellermeijer eerder was er toch niets aan de hand?!? Alles was toch veilig wat dit betreft?!

      • niks mis met voorschrijdend inzicht. Maar de stelligheid waarin eerder Rob Ellermeijer alles afdeed via diverse media is wel interessant om te zien. Ook de trotsheid van zo een bestuurder op de Amstelveenlijn, terwijl de werkelijkheid weerbarstiger is (Veel storingen sinds start tram25, als je goed kijkt ziet het groen er niet uit nu en lijkt eerder op verloedering, veiligheidsissues met fietsers terwijl dat mbt zicht ontkend werd, achteruitgang openbaar vervoer, etc). Alles zou fantastisch zijn nu. Dat is onnodige en onzinnige scoringsdrift.

  2. Het klinkt misschien onlogisch, maar door spijlenhekwerken te plaatsen zie je straks mogelijk nog minder dan nu. Dat komt doordat je niet recht op die hekwerken af fietst, maar er vanuit een hoek tegenaan kijkt waardoor de spijlen als het ware een massief geheel gaan vormen. Zojuist heb ik de proef op de som genomen. Overigens staan er al spijlenhekwerken vanaf ongeveer 15 meter vanaf de oversteekplaats op de rotonde.

    Ik zou liever zien dat de nu hele brede fietspaden (het is immers nu eenrichtingsverkeer) een meter smaller worden gemaakt ten gunste van het trottoirgedeelte dat nu maar deels aansluit op het zebrapad. Ook al zo’n designmisser wat mij betreft.

  3. En laten wij niet vergeten dat veel ov-haltes zijn opgeheven en dat veel inwoners sindsdien grote afstanden moeten afleggen om bij een ov-halte te komen. Veel van die mensen hadden voor hun huis gekozen ivm de nabijheid van zo’n halte. Die zijn bedrogen door een gemeente waarop zij niet konden rekenen maar die wel erg tevreden over zichzelf is.

    • Nu we toch afdwalen van het onderwerp; wat dacht je van je zeer vele brievenbussen die zijn opgeheven. Niet door de gemeente zelf weliswaar, maar toch. Uiteraard heb ik niet gekozen voor mijn huis vanwege de nabijheid van de brievenbus maar om in een vergrijzende maatschappij de mensen langer naar een brievenbus te laten lopen is twijfelachtig en getuigt in ieder geval niet van veel sociale verantwoordelijkheid.

  4. Interessant. Heeft de gemeente iets te zeggen over de verspreiding van geprivatiseerde brievenbussen? De neoliberale privatisering is überhaupt niet in het belang van ouderen, zwakkeren en minvermogenden.

  5. CeeBee, had jij nog iets zinnigs op te merken over de verbetering van de veiligheid van de rotonde? Word je daarbij gehinderd door opmerkingen over een gerelateerd onderwerp dat te weinig aandacht krijgt van politiek en media?

  6. @Schoolmeester, OV-haltes zijn een zaak van algemeen belang en met name van belang voor ouderen en zwakkeren. Het is niet mijn stokpaardje want ik woon (bewust) tegenover het busstation. Dat hebben ze nog niet van ons afgepakt.

    Off-topic reacties zijn alleen onwenselijk als daarmee bewust de aandacht wordt afgeleid van het onderwerp. Dat was nu niet het geval want er was geen discussie meer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.