De  al eerder aangekondigde start van metingen van luchtkwaliteit zijn donderdag gestart met plaatsing van de eerste zogenoemde Palmes-buisjes. Die worden de komende drie jaar op twaalf plekken bij verkeersaders gezet om onder meer te meten langs de A9 en op verschillende drukke kruisingen van de Beneluxbaan en de Keizer Karelweg.

De meting is een van de acties die voortvloeien uit de onlangs door de gemeenteraad vastgestelde Visie op Luchtkwaliteit. De Palmes-buisjes stonden overigens al op de gemeentelijke agenda van het programma ‘Gezond in Amstelveen’.

RIVM

Luchtkwaliteit heeft te lijden door verschillende stoffen, zoals fijnstof en stikstofdioxide. De buisjes meten stikstofdioxide, een belangrijke indicator voor de luchtverontreiniging door verkeer. Concentraties van fijnstof en stikstofdioxide in Amstelveen komen volgens de gemeente vooral ‘uit het buitenland’ aanwaaien, net als van industrie, landbouw, weg- en vliegverkeer buiten de stad. De gemeente zegt in de Visie dat luchtvervuiling zich nu eenmaal verplaatst zich over grote afstanden en zich niks aantrekt van landsgrenzen. “Zo komt 63 procent van de luchtvervuiling in Nederland uit het buitenland (Nederland ligt midden in de driehoek Londen-Parijs-Ruhrgebied)”, meldt een woordvoerder. “83 procent van de vervuiling die we in Nederland produceren waait ook weer de grens over.”

De concentraties fijnstof en stikstofdioxide in Amstelveen liggen volgens de metingen en berekeningen van het landelijk meetnetwerk luchtkwaliteit van het RIVM onder de Europese grenswaarde, meldt de gemeente.

Verbetering nodig

Wethouder Marijn van Ballegooijen van Zorg en Welzijn zegt zoveel mogelijk luchtvervuiling te willen tegengaan. “Daarom is het belangrijk dat de luchtkwaliteit verder verbetert. Het is goed dat deze metingen weer van start gaan om een beter beeld van de luchtkwaliteit te krijgen. Vervolgens kunnen we kijken of en hoe we de luchtkwaliteit kunnen verbeteren.”

Wethouder Floor Gordon (Milieu) ziet bij inwoners toenemende bewustwording van het belang van gezonde luchtkwaliteit. “Het meten en monitoren van stikstofdioxide met deze Palmes-buisjes geeft ons vooral inzicht in de uitstoot door verkeersuitlaatgassen”.

GGD

De Palmes-metingen worden gedaan door de GGD Amsterdam, in aanvulling op de officiële metingen van het landelijk meetnetwerk luchtkwaliteit (zie luchtmeetnet.nl). “Elke vier weken worden de meetresultaten van de buisjes verzameld. Na een jaar is er een goed beeld van de luchtkwaliteit in een bepaald gebied”, zegt Dave de Jonge van de GGD. “Aan de hand van de resultaten kan de gemeente waar mogelijk maatregelen nemen in de zones waar de luchtkwaliteit minder goed is.” In de jaren 2010, 2011 en 2012 zijn ook al Palmes-metingen uitgevoerd op dezelfde twaalf punten in Amstelveen. De uitkomsten van de nieuwe metingen, kunnen daardoor aan het einde van het jaar vergeleken worden met die van tien jaar eerder.

Milieuzone

Volgens Van Ballegooijen is de laatste decennia in Nederland de concentratie verontreinigde stoffen lucht sterk afgenomen waardoor ook de luchtkwaliteit in Amstelveen verbeterde. “Mede door de ontwikkelingen op het gebied van schoner rijden”, zegt hij. “We zijn benieuwd of dit is terug te zien in de nieuwe metingen langs de drukke wegen.” De gemeente gaat zich de komende jaren verder inzetten op uitstoot-vermindering van wegverkeer en huishoudens, meldt hij.

“Als uit deze lokale metingen blijkt dat de uitstoot (te) hoog is, kunnen we overwegen de gemiddelde snelheid – en daarmee de uitstoot – te verlagen, of bijvoorbeeld een milieuzone in te stellen”. vult Gordon aan. “Het is nu echter nu nog te vroeg om hier al op vooruit te lopen.”

Het in november unaniem door de gemeenteraad vastgestelde actieplan Luchtverontreiniging vindt men hier: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=amstelveen&id=e06b2e66-0c77-4746-b7d8-24ec6f668fca

Foto-onderschrift: Palmes-buisje dat de luchtkwaliteit meet

6 REACTIES

  1. “De concentraties fijnstof en stikstofdioxide in Amstelveen liggen volgens de metingen en berekeningen van het landelijk meetnetwerk luchtkwaliteit van het RIVM onder de Europese grenswaarde, meldt de gemeente.”

    Die Europese grenswaarden zijn tot stand gekomen onder druk van lobbyisten van grote industriën. Zij zijn helaas geen garantie voor een gezonde en prettige leefomgeving en een stabiel klimaat.

    Berekenen ipv daadwerkelijk meten van feitelijke geluidsoverlast en luchtvervuiling mocht ook van de Nederlandse en Europese overheid, en toch deugde het van geen kanten.

    De pers moet meer doen dan kritiekloos overschrijven van persberichten.

  2. Tja en de enorme kaalslag aan bomen rond het A9 tracé alsmede de Beneluxlaan helpt natuurlijk ook niet echt. En om nou te zeggen dat er wordt herbeplant (op een enkele uitzondering na), nou nee hoor. Met name rond de Beneluxbaan (waar ik regelmatig rij) zie ik totaal geen enkele activiteit, terwijl dit vroeger zo’n geweldig fraaie groene strook was. Ook bijzonder triest trouwens voor de omwonenden aldaar, die hun uitzicht totaal geruïneerd zagen worden.

    • Tja Bea de luchtvaart groeide maar waarom? Juist omdat de Nederlander met het vliegtuig op vacantie wilde en ook steeds verder weg. Als je dan perse een vinger wil wijzen naar wie dan; de luchtvaart of de Nederlander die op (vlieg)vacantie wenst te gaan?

      • Naar de schijnheilige nederlander die wel een grote bek heeft over milieu en die voor een dubbeltje eerste rang wil zitten plus de schijnheilige overheid, die weigert om normale tax te heffen op kerosine en daarmee de meest vervuilende vorm van mobiliteit bevoordeelt tov andere vormen van mobiliteit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.