Rijkswaterstaat en aannemer VeenIX houden woensdag 9 september (20.00 uur) een online informatiebijeenkomst om Amstelveners en andere geïnteresseerde burgers bij te praten over de verbreding van de A9 in Amstelveen. Over aankomende werkzaamheden, planning en te verwachten hinder. Wegens het Coronavirus kan het niet fysiek, maar het wordt dus een webinar, waarbij medewerkers van gemeente, Rijkswaterstaat en VeenIX vragen beantwoorden. Op www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl staat hoe men zich kan aanmelden.

Er zijn de nodige voorbereidende werkzaamheden voor het werken aan de weg gedaan. Het wordt een verbrede en verdiepte A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Behalve de kap van zo’n 6000 bomen langs het bestaande tracé, werden ook de panden aan Schipholdijk en het Oude Dorp gesloopt. “Om ruimte te maken voor de verdiepte aanleg, verleggen we de A9 iets naar het zuiden”, staat er in een huis aan huis verspreide folder van Rijkswaterstaat. Ook de op- en afrit bij het Stadshart wordt verlegd, gekoppeld aan wijziging van de situatie bij het Keizer Karel-viaduct.

Acht rijstroken

Er komen vier rijstroken in elke richting plus een wisselbaan. De overheid gaat er vanuit dat door de verhoging van de capaciteit doorstroming en dus bereikbaarheid van de noordelijke Randstad verbetert en de leefbaarheid toeneemt. De project A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, met drie overkappingen in Amstelveen (Oude Dorp, Stadshart en Bovenlandpad), is het vijfde en laatste traject van de weguitbreiding Schophol-Amsterdam-Almere.

Op de zaterdagen 29 augustus en 5 september worden bomen bij het Stadshart worden verwijderd, zodat de op- en afritten dicht gaan.

4 REACTIES

  1. Die verbrede A9 zonder tunnel is een gepasseerd station, een voorbeeld van achteruit kijken ipv vooruit.

    Ze hadden een railverbinding tussen Almere en Schiphol moeten aanleggen, met een fraai station in Amstelveen. Daar hadden wij iets aan gehad. Dat was in deze tijd en met het oog op duurzaamheid in de toekomst verreweg de beste oplossing geweest.

    Nu krijgen Amstelveners alleen maar jarenlange ellende zonder erop vooruit te gaan, behalve een parkje bij het verwende Oude Dorp.

    Stelletje oenen.

    • Tja, B&W Amstelveen, al jarenlang onder aanvoering van Hr. Raat, blijft een clubje visieloze bestuurders. De bevolking van Amstelveen krijgt waarvoor zij gekozen heeft.

      Je kan het ook anders benaderen en vaststellen dat met name de niet zo integere VVD Amstelveen niet in staat blijkt mensen aan te trekken met visionaire kwaliteiten in huis.
      De enige bestuurder die wel visionaire inzichten had in B&W was een CDA-er die met het Stadshart prima- en grootse plannen had. Deze man werd echter door diezelfde Hr. Raat op uiterst oncollegiale wijze volledig af geserveerd.

  2. De rijksweg A9 is als sinds de jaren 60 is een probleemgeval geweest in Amstelveen, vooral omdat in feite midden in de stad werd gebouwd en toen de mogelijkheid was met de A3-tracé verandering brengen in deze situatie, werd dit project afgeblazen en bleef zoals altijd was.

    Het oorspronkelijke plan was dat in Almere 60 duizend woningen zouden gebouwd worden en omdat de meeste bewoners in Amsterdam werken, moest het verkeer op de snelweg extra ruimte krijgen en daarom was de uitbreiding van de A9 noodzakelijk. Hoewel deze grootschalige woningbouw in Almere is voorlopig niet plaatsgevonden, het project Schiphol-Amsterdam-Almere, het grootste wegenbouwproject van Nederland in de periode 2012-2024 kosten 5,1 miljard euro gewoon doorgegaan. De gelden van dit megaproject werden al jaren geleden verdeeld tussen de verschillende bouwondernemers, dus het is bijna onmogelijk om dit project te stoppen.

    ‘Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en een wisselbaan. Door de extra rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad’ – staat er op de infopagina van Rijkswaterstaat. Het probleem is met dit project, dat niet ondergronds wordt uitgevoerd en geen tunnel wordt gebouwd en de sneltramlijn vanuit Amsterdam Zuidas niet naar Schiphol wordt doorgetrokken.

    Op zich is met de A9 ter hoogte van Amstelveen niets aan de hand, wel aan de twee knoppunten bij de A2 en de A4 richting Schiphol. Daar komen de voertuigen samen. In plaats van op deze locaties fly-overs te bouwen om het verkeer op verschillende niveaus door te voeren gebeurt er niets. Dat zou heel veel files schelen. Maar de ontwerpers van de snelwegen rijden nooit op deze wegen dagelijks, ze werken ook in Den Haag en dat is een ramp voor de bewoners langs deze weg.

    Het College B en W van Amstelveen streeft naar 150.000 bewoners. Als ik de recente woningbouwprojecten van Amstelveen bekijk, de meeste koopwoningen kosten minstens 4 ton, maar richting 600.000 euro. Om de maandelijkse hypotheeklasten te kunnen betalen van deze dure woningen, moeten de bewoners tweeverdieners zijn. Elke tweeverdieners-familie heeft uiteraard minstens twee auto’s en daar beginnen de problemen.

    De meeste wegen van Amstelveen werden sinds de bouw van de jaren 50 nooit meer verbreed en dat veroorzaakt dagelijks ellenlange opstoppingen onder andere naar de grootste wijk van Amstelveen, de Westwijk, waar duizenden autobezitters rijden dagelijks op de smalle wegen van de stad.
    Maar geen enkele lid van het College B en W wil daarin verandering brengen, tenminste niet openbaar. Dus tientallen miljoenen euro’s worden in een achterhaalde A9-wegverbredingsproject ingepompt, maar aan de verbreding van de binnenwegen van Amstelveen wordt niet gedacht.

  3. Wie het stuk rijksweg A3 tussen de A10 en de A9 ten westen van Amstelveen (benedenwinds, dus geen luchtvervuiling en minder lawaai) heeft getorpedeerd, verdient straf, desnoods postuum. Op het knooppunt bij de A9 had het spoorstation van de railverbinding Almere-Schiphol kunnen komen en natuurlijk het busstation: het volmaakte transferium. Dromen..

    En dan die ongelukkige binnenwegen van Amstelveen: Geen binnenring rond het stadscentrum, een KK-weg die niet verbreed kan worden en een 4-baans Beneluxbaan zónder aansluitingen met de A10 en de A9. Wie kan zoiets stoms verzinnen en laten gebeuren?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.