Wethouder Rob Ellermeijer was vrijdag bij een ophaalactie van fietswrakken in het busstation. Jaarlijks worden er zo’n achthonderd weggehaald bij haltes van het openbaar vervoer. Ophaalacties zijn bedoeld om plaats te maken in de rekken en die te gebruiken waarvoor zij bedoeld zijn, zegt Ellermeijer.

Handhavers gaan maandelijks op pad en voorzien wrakken van stickers met een waarschuwing, die er twee weken op blijven. “Een fietswrak is overigens wat anders dan weesfiets”, legt Ellermeijer uit. “Een wrak kan duidelijk niet meer worden gebruikt en wordt weggehaald. Weesfietsen staan soms weken op één plek en worden niet meer opgehaald. Door in de toekomst ook deze fietsen op te ruimen krijgen we meer fietsparkeerplekken. ”

Ons tweede thuis

Fietswrakken worden eerst opgeslagen. Daarna worden ze naar Ons tweede thuis gebracht, waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met onderdelen van bijvoorbeeld drie wrakken kan daar een hele fiets worden gemaakt. Die wordt verkocht en de opbrengt gaat naar Ons tweede thuis.

 Steeds drukker

In Amstelveen wordt het steeds drukker in de fietsenstallingen bij ov-haltes. “Het weghalen van fietswrakken is slechts een gedeeltelijke oplossing. Er moeten ook meer plekken komen waar mensen hun fiets kwijt kunnen. Hier zijn we vorig jaar al mee begonnen,” zegt Ellermeijer. Er zijn meer stallingsplaatsen gekomen bij de R-nethaltes zoals Poortwachter, Van der Hooplaan, halte Sportlaan, halte Startbaan en Westwijkplein. Ook worden fietsenstallingen uitgebreid langs de nieuwe Amsteltram.

Op het knooppunt Ouderkerkerlaan wordt het aantal fietsparkeerplekken uitgebreid van 115 naar 320 fietsrekken.

1 REACTIE

  1. Zouden de diverse winkelcentra ook eens meegenomen kunnen worden. Daar zijn ook behoorlijk wat fietswrakken te vinden m.n. bij wijkwinkelcentra.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.