Omdat zij eigenlijk als gevolg van een foute gemeentelijke brief tegen de verkeerde partij streden, verloren bewoners van Keizer Karelpark Oost (onder meer van de Ouderkerkerlaan) de rechtszaak om hun gelijk te krijgen. Zij hadden zich tegen betaald parkeren gekeerd, maar zagen de gemeenteraad als tegenpartij aan, terwijl volgens de Gemeentewet aanwijzing van parkeerzones taak van B&W is.

Dat bleek overigens niet uit een in de buurt verspreide brief, waarin doodleuk werd verwezen naar een besluit van de raad. Maar die had alleen met het besluit van B&W ingestemd, verklaarde de gemeentelijke juridische afdeling voor bestuursrechter mr. J.H.M. van de Ven. Die kon niet anders dan zich aan de wet houden en verklaarde de aanklacht van de bewoners dus niet ongegrond. Het bezwaar tegen een vermeend bindend besluit van de gemeenteraad werd terecht op advies van een speciale commissie door de raad niet ontvankelijk verklaard, zei de bestuursrechter.  Hij oordeelde dat de raad dus het besluit van B&W ‘niet bindend’ vaststelde, terwijl die raad ermee instemde.

Treurnis

De bewoners betreuren dat standpunt, maar begrijpen wel dat een rechter zich nu eenmaal aan de wet moet houden. “Wij hadden liever gezien dat de rechter had geconcludeerd dat het college de bevoegdheid om betaald parkeren in te voeren, gezien het raadsvoorstel en raadsbesluit, had teruggegeven aan de gemeenteraad”, zegt drs. B.M. Verheggen, die ter zitting optrad namens de bewoners. “Door deze redenering en conclusie had ons bezwaar wel ontvankelijk verklaard moeten worden door de gemeenteraad.”

Ontevreden

Overigens toonde de rechter ter zitting wel ontevredenheid over de fouten in de bewonersbrieven, ontstaat door gebrek aan interne afstemming binnen de ambtelijke organisatie. In hoger beroep ziet Verheggen niets, omdat volgens de Gemeentewet B&W bevoegd zijn betaald parkeren in te voeren, ongeacht of zij nou wel of niet dat besluit aan de raad voorleggen.

Verkeerde been

Intussen vindt Verheggen en de rest van de actiegroep wel dat er een klacht bij de gemeente moet worden ingediend over de geenszins burger-vriendelijke houding en werkwijze van de ambtenarij. “Het betreft het feit dat wij als bewoners op verschillende momenten en vanuit diverse gemeentelijke afdelingen onjuist en onvolledig zijn geïnformeerd en mede hierdoor herhaaldelijk op het verkeerde been zijn gezet”, zegt Verheggen. Een klacht zou naar haar mening onder meer moeten gaan over onjuistheden in bewonersbrieven, verstrekken van verschillende meetgegevens parkeerdruk op dezelfde peilmomenten en onvolledige en niet goed ingeregelde bezwaarprocedure.

2 REACTIES

  1. Ik vrees dat nu in een zekere tuin van een kunstkenner het manshoge standbeeld van hr. Raat van zijn sokkel geblazen zal worden.
    LOL. 🥰🥰🥰😍😍😂😂

  2. Zelfs als b&w handelen op grond van hun bevoegdheid is er toch ook nog zoiets als onbehoorlijk bestuur? Die kant lijkt het in dit geval wel op te wijzen. En zelfs als het bestuursrechtelijk geen onbehoorlijk bestuur is, dan kunnen de bewoners dit wel zo ervaren. Ook daarmee heeft het gemeentebestuur rekening te houden, ongeacht hoe de rechter er over oordeelt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.