Terwijl hun collega’s in heel Nederland staakten en daarbij vrijwel alleen spraken over meer geld voor het onderwijs (en salarisverhoging), zochten donderdag leerkrachten van de School of Understanding samen met ouders naar oplossingen voor hun opgelopen werkdruk. Zij deden dat op het raadhuis, waar onderwijswethouder Frank Berkhout hen hartelijk ontving.

In een van de zalen blijken de groepen ‘noodplan’ en ‘PR’, bestaande uit ouders en leraren, aan het werk. Dat wil zeggen brainstormen, praten en de resultaten ervan op een flip-over te schrijven. In totaal zijn er vijf van dergelijke groepen, die hun oplossingen in aanwezigheid van Berkhout plenair aan het einde van de middag presenteren.

HuisvestingDuidelijk is dat er in toenemende mate een beroep zal gedaan worden op ouders en hun netwerken. Een moeilijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs blijkt ook hier dat de school op twee locaties (Pandora en Landtong) is gevestigd. Eén pand maakt het allemaal wat gemakkelijker, is een conclusie. Daar is ook de wethouder het mee eens. Er wordt van de gemeente uit wel gewerkt aan goede onderwijshuisvesting, maar die kan ook op korte termijn geen ijzer met handen breken.

Fantastisch

“Dit is een fantastische bijeenkomst”, vindt Berkhout. “En wat hebben jullie een goud in handen.” Hij doelt op de gemeenschap van leerlingen, ouders en onderwijzend team. “Ik ben onder de indruk van de concreetheid van de aangedragen oplossingen.” Maar hij beseft dat er ook iets verwacht wordt van de overheid. De gemeente wil helpen waar zij kan, zegt hij. Hij vindt intussen ook het door de groepen aangedragen stimuleren van de participatie indrukwekkend. Zijn suggestie: “Kijk in de buurt of er nog oud docenten zitten.”

Dat sluit ook aan bij het noodplan dat een groep heeft bedacht en waaruit, naar een representant ervan meldt, een hele lijst met ideeën zijn gekomen. In elk geval moet men streven naar een grote pool van medewerkers op school die men achter de hand heeft en waarbij iedereen men enige interesse in de school wordt betrokken, ook mensen die kunnen invallen als de nood aan de man komt.

BSO

De suggesties van de discussie liepen verder uiteen van een personal assistent voor een docent tot een vierdaagse schoolweek, met een vrije middag op woensdag en eventueel op vrijdag, en van een hechtere band met de Buitenschoolse Opvang, waar vaak ook geschoolde mensen zitten, tot de verplichting van ouders minstens één dag per jaar op school te zijn. Want ouders kunnen de leraren veel werk uit handen nemen, bijvoorbeeld door te printen bij de voorbereiding van lessen. De verplichte ouderparticipatie kwam herhaaldelijk boven drijven.

Ouderbijdrage

Maar de verzamelde leraren en ouders konden natuurlijk niet om het probleem van de toegenomen werkdruk in de klassen heen, waarvoor de stakingsdagen er donderdag en vrijdag waren. Incidenteel kunnen sommige ouders wel invallen, maar kansrijker zijn volgens de praatgroep die zich ermee bezig hield toch herintreding van thuis zittende leraren, re-integratie en het benutten van stagiaires. En er werd ook over verhoging van de ouderbijdrage gesproken.

Ambassadeurs

En dan was er de louter op marketing gerichte groep, die vijf extra leerkrachten in de doelstelling had, alsmede 10 tot 20 leerlingen dit jaar erbij. Tot de middelen die daartoe leiden behoren dan een filmpje van leerlingen, die ook op sportverenigingen eb in hun buurten over de School of Understanding moeten praten, contacten met de Pabo’s en universiteiten, posters en bezoeken van vakbeurzen. “Wij hebben meer ambassadeurs nodig”, constateerde iemand in het publiek.

Capaciteit

“Ik geloof dat er veel capaciteit in de school zelf ligt”, zei Berkhout. Hij stond een andere organisatie van de scholen voor, die veel fundamenteler is dan alleen de toevoeging van leraren. En de wethouder zag daartoe ook strategische verbanden met andere organisaties. Hij had gezien dat het PR-verhaal vooral was gericht op het binnen halen van mensen en zag verder ook goede plannen in alles wat op tafel was gekomen. Berkhout heeft overigens ook met de andere besturende stichtingen van basisscholen gesproken.

1 REACTIE

  1. Men praat over huisvesting van de school. Laat men ook eens praten over goede betaalbare huisvesting van de leerkrachten. Voor de rest allemaal nietszeggend geleuter, wat juist zorgt voor die werkdruk. Weg daarmee, scheelt al heel wat tijd!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.