Nadat vorig jaar de eerste aanpassingen rond scholen zijn uitgevoerd, om daar het verkeer veiliger voor leerlingen te maken, volgen er dit jaar meer. Dinsdag stelden B&W de richtlijnen voor schoolzones vast. De houden onder meer in dat het woord ‘schoolzone’ duidelijk op de weg wordt aangebracht.
“Het doel is duidelijke voorschriften te hebben voor een verkeersveilige schoolomgeving, zowel voor de wegen en straten waar maximaal dertig kilometer per uur mag worden gereden als de 50 kilometer per uur straten”, zegt verkeerswethouder Rob Ellermeijer. “Het gaat in het bijzonder over plekken waar veel kinderen oversteken.”
Adviessnelheid
Er komen adviessnelheden bij de scholen. Op wegen waar dertig mag worden gereden,wordt de adviessnelheid 15 kilometer. En voor de 50 kilometer-wegen wordt de adviessnelheid 30 kilometer oer uur. Ook komen er waarschuwingsboden bij scholen voor overstekende kinderen.
Zebrapaden
Waar mogelijk worden zebrapaden aangelegd op plekken waar veel kinderen oversteken, vooral op 50 kilometer-wegen, besloten B&W. De zebrapaden krijgen een zogenoemd middeneiland. Uitgangspunt is dat de zebrapaden op deze wegen worden voorzien van een fluorescerend waarschuwingsbord met (met een drukknop door voetgangers te bedienen) knipperlichten.
Vorig jaar is met aanpassingen begonnen bij het Amstelveen College, de Brede School Rembrandt en de Piet Hein school. “Op basis van het nu gevormde beleid gaan we de komende maanden aan de slag met de rest van de Amstelveense scholen”, zegt Ellermeijer.
Foto boven: onderwijsgroep amstelland / Katja Mali
En indien mogelijk ook toezichthouders, die bevoegd zijn om boetes uit te delen, want ook het gedrag van sommige ouders is gewoon asociaal. En boetes mogen ook best gegeven worden aan leerlingen van het vo. Ik vind deze maatregelen nog gewoon te vrijblijvend, want elk normaal denkend mens zou dat al uit zichzelf doen, maar een aso heeft overal maling aan, behalve aan een boete.